VAZ-2122 - "Niva", Beispiel nur Wenge

Het militaire voertuig VAZ-2122, gebaseerd op de VAZ-2121 Niva, is het eerste en enige in massa geproduceerde amfibievoertuig in de geschiedenis van de Wolga Automobielfabriek. Het was primair bedoeld voor het vervoer van militaire groepen en vracht (met de mogelijkheid om het uit te rusten met handvuurwapens en munitie), maar in openbare documentatie wordt het geclassificeerd als een voertuig voor vissers en jagers. De ontwikkeling van dit voertuig, met de codenaam "River", werd in de eerste helft van de jaren 70 op verzoek van het Ministerie van Oorlog van de USSR gestart magazin de piese auto online.

VAZ-2122 - "Niva", Beispiel nur Wenge

De belangrijkste onderdelen zijn afkomstig van de VAZ-2121, met de versnellingsbak en de tussenbak verborgen in een afgesloten bodem. De auto kan door smalle, kalme waterpartijen met matige stroming zwemmen en onderweg obstakels overwinnen, zonder enige voorbereiding. De motor start bij temperaturen van -40 °C na opwarming met een standaardbrander via een systeem van leidingen met zekeringen in het motorcompartiment. De auto heeft een standaard rolbeugel die in het frame van de carrosserie is geïntegreerd en heeft naast crashtests voor frontale en van achteren ook met succes kanteltests doorstaan. De carrosserie is uitgerust met een eenvoudig afneembaar canvas dak (met zachte kunststof ramen), dat zich, neergeklapt, achter de achterbank bevindt.

Omdat de VAZ-2122 bedoeld was voor militair gebruik, werden alle aspecten zorgvuldig overwogen, waaronder: transport via alle soorten transport - spoor, water, weg en lucht (An-12, An-22, Il-76T, Mi-6, Mi-8T), parachutespringen, transport van gewonden en opslag van persoonlijke wapens (AK), lier, bijl, schep, filter-ventilatie-eenheid, nachtzichtapparaat, enz.

De VAZ-2122 onderging een volledige ontwikkelings- en testcyclus, werd goedgekeurd door een staatscommissie en aanbevolen voor productie, waarvoor een reeks naar behoren geverifieerde technische documentatie werd opgesteld. In 1988 werd de uitvoering van het project echter opgeschort. Volgens de officiële versie hield deze beslissing verband met veranderingen in de militaire doctrine van de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie, volgens welke het algemene concept van drijvende militaire voertuigen al als achterhaald werd beschouwd. Andere bronnen beweren dat, zoals in veel andere gevallen, ook hier de serieproductie niet uitsluitend om financiële redenen plaatsvond. Tussen 1976 en 1987 werden er 22 exemplaren van de VAZ-2122 geproduceerd.

Auto-onderdelen AutoPower
Auto-onderdelen AutoPower

De belangrijkste onderdelen zijn afkomstig van de VAZ-2121, met de versnellingsbak en de tussenbak verborgen in een afgesloten bodem

Omdat de VAZ-2122 bedoeld was voor militair gebruik, werden alle aspecten zorgvuldig overwogen, waaronder: transport via alle soorten transport - spoor, water, weg en lucht (An-12, An-22, Il-76T, Mi-6, Mi-8T), parachutespringen, transport van gewonden en opslag van persoonlijke wapens (AK), lier, bijl, schep, filter-ventilatie-eenheid, nachtzichtapparaat, enz