Stationwagen met 265 pk.

Dit is wat Bulgarije 20 jaar geleden schree piese auto online.

Stationwagen met 265 pk.

Het kleinste model van BMW wordt de krachtigste vertegenwoordiger van de compacte klasse.

Het antwoord op de vraag of BMW de grens van de rede is overschreden, baart niet alleen de Beieren zorgen... Zal de "eenheid" niet overlopen na het uitschenken van de drie liter werkvolume, verdeeld over zes mokken op een rij?

De situatie klinkt werkelijk dramatisch... BMW-ingenieurs verdienen een compliment voor het creëren van een soort akoestisch meesterwerk, want de 130i-motor klinkt niet zacht, maar beneemt je de adem met een krachtige bas uit de twee chromen uiteinden van het sportuitlaatsysteem. De inbouw van een grote motor in de kleine BMW verdient ongetwijfeld een felicitatie – een langverwachte stap voorwaarts voor de fans van het merk. De connectie tussen auto's met een blauw-witte propeller op het embleem en de zescilinder-in-lijn is immers net zo traditioneel en onlosmakelijk verbonden als de connectie tussen München en de bierfeesten in oktober...

Met de toevoeging van de 265 pk sterke motor aan het aanbod hebben de Beieren de zaken weer op orde gebracht en de "unit" bevrijd van de zorgen die ambitieuze exemplaren zoals de Golf GTI en de Alfa GTA V6 tot nu toe veroorzaakten. De speciaal aangepaste 330i-motor (zeven pk krachtiger dan die van de "trojka") is momenteel de krachtigste in de compacte klasse en qua prijs is de 130i vergelijkbaar met die van concurrent Audi A3 3.2. De "unit"-aandrijfeenheid bereikt zijn maximumkoppel van 315 Nm tussen 2500 en 4000 tpm.

De snelheid van de 130i is elektronisch begrensd op 250 km/u.

Dit bereik is vrij breed en zeker niet een van de sterke punten van het model. Het echte vermogen van de 130i komt tot uiting bij de 7.000 tpm, die met gemak wordt bereikt en waarna de rode zone van de toerenteller begint.

Het gevoel is heel erg vergelijkbaar met dat van het rijden op een motor, en

en de ophanging van de 130i gedraagt zich met de oprechtheid die kenmerkend is voor raceauto's op twee wielen - het door de specialisten van "M GmbH" ontwikkelde sportchassis informeert de bestuurder op gepaste wijze over oneffenheden in het wegdek, waarvan bijvoorbeeld eigenaren van luxe limousines het bestaan niet eens vermoeden...

De BMW 130i neemt bochten met de kalmte van een serieuze sportwagen en rijdt onstuitbaar vooruit tot hij de traditionele limiet van 250 km/u bereikt, waarna de "elektronische teugels" het motorvermogen beginnen te beteugelen. In de M-versie hebben BMW-ingenieurs de schakelweg tussen de afzonderlijke versnellingen verkort, waardoor er sneller van de ene naar de andere versnelling kan worden geschakeld.

Concluderend kan worden gesteld dat de krachtigste "unit" absoluut een volledig geslaagd model is, waarvan de 265 pk ongetwijfeld meer stress opleveren voor de psyche van een onervaren bestuurder dan voor de technologie van de auto, die nauwelijks uit balans te brengen is. Tja, de beker van de rede loopt altijd over, maar zo'n scenario zal pas aan het licht komen met de komst van de nog steeds hypothetische ML met een vermogen van meer dan 300 pk. …

Auto-onderdelen AutoPower
Auto-onderdelen AutoPower

Het kleinste model van BMW wordt de krachtigste vertegenwoordiger van de compacte klasse

Het antwoord op de vraag of BMW de grens van de rede is overschreden, baart niet alleen de Beieren zorgen