Mercedes C126: Der Wagen is schon fertig en fährt met dem Fahrrad
Tijdens de socialistische jaren, toen Mercedes-Benz zijn producten presenteerde op de beurs van Plovdiv, werden daar doorgaans alleen de in massa geproduceerde modellen of die van de heersende klasse tentoongesteld, terwijl de meest prestigieuze modellen van de Duitse elitefabrikant alleen in reclamefolders te zien waren. Er waren in deze periode weliswaar enkele uitzonderingen, zoals de 300SL, die in 1962 in ons land werd getoond, of de 600 Pullmann, die voor het eerst en enige keer in 1968 verscheen, maar hoe dan ook, het merendeel van de duurste modellen heeft Plovdiv nooit bereikt. Daaronder bevond zich het vlaggenschip van het bedrijf in de jaren 80: de C126 magazin de piese auto online.

De sportieve versie van de S-Klasse, geclassificeerd met de letterafkorting SEC, die in september 1981 voor het eerst aan het publiek werd voorgesteld op de IAA in Frankfurt, onderscheidt zich door één uniek kenmerk. Het is de eerste keer in de naoorlogse bedrijfsgeschiedenis dat de basis van de S-Klasse wordt gebruikt voor de productie van een coupé. Het model is leverbaar in twee uitvoeringen – 380SEC en 500SEC – en is uitgerust met een V8-motor met directe brandstofinspuiting. De cilinderkop en het motorblok zijn gegoten uit een aluminiumlegering en de verbrandingskamer is compacter dan bij eerdere modellen om warmteverlies te beperken. De compressieverhouding is verhoogd naar respectievelijk 9,4 en 9,2, wat eveneens bijdraagt aan een lager brandstofverbruik.
Interessant is dat het maximale vermogen is verlaagd in vergelijking met dat van de oudere modellen, waarbij de 380SEC 204 pk produceert bij 5250 tpm en de 500SEC 231 pk produceert bij 4759 tpm. Hierdoor worden de onderdelen van het krukasmechanisme lichter, wat op zijn beurt bijdraagt aan het verminderen van het gewicht van de motor en het beperken van mechanische wrijvingsverliezen. Op zijn beurt wordt de mechanische efficiëntie van de motor ook verhoogd dankzij de ventilator met automatische toerentalregeling afhankelijk van de temperatuur van de koelvloeistof. Een positieve invloed op de algehele werking van de motor is ook de verschuiving van het maximale koppel naar lagere krukasnelheden. Dit wordt bereikt door de gasdistributiefasen te selecteren, de compressieverhouding te verhogen en de nominale en maximale toerentallen te verlagen. Het stationair toerental wordt verlaagd tot 500 tpm en kan op deze waarde worden gehouden door een elektronische regelaar. Dit verlaagt het brandstofverbruik bij stationair draaien met meer dan 40% in stedelijke omstandigheden.
De carrosserie van de C126 maakt indruk met zijn perfecte aerodynamische vorm en nauwkeurige design, met een luchtweerstandscoëfficiënt die is teruggebracht tot een record voor deze klasse: 0,34. Het interieur is uiterst luxueus en voldoet aan de strengste en meest nauwkeurige veiligheidsnormen. De vier stoelen zijn voorzien van automatische veiligheidsgordels.
De Mercedes-Benz C126 is een van de meest perfecte vertegenwoordigers van het Duitse topmerk. Hij is nooit op de beurs van Plovdiv getoond, maar hij is steevast te zien in Bulgaarse reclamebrochures, waar hij altijd met uitzonderlijke superlatieven wordt beschreven.
Voor zover bekend werden de eerste exemplaren begin jaren negentig door particuliere eigenaren in Bulgarije geïmporteerd, toen de productie van het model al was stopgezet. In dezelfde periode werd één exemplaar zelfs geregistreerd bij de politie van Sofia.
- 2025-08-06 - Alfa Romeo-eladása wächst weiter
- 2025-08-05 - Langzeittest – 100 km op BMW-u 223d xDrive Active Tourerrel (VIDEO)
- 2025-08-04 - ES90: Neues Lager van Volvo (VIDEO)
- 2025-08-03 - Erő is dynamisch: Mercedes CLE 450 4Matic H&R Rugokkal
- 2025-08-02 - ¡Er is een Verteidiger (majdnem), die Ganze Dakarra ist bereit!
- 2025-08-01 - Dit is Stellantis-Hybride besteht aus EU-Verbot-Verhængta
- 2025-07-31 - Renault 18 Turbo: Turbokompressor
- 2025-07-30 - Peugeot VERA: 45 jaar
- 2025-07-29 - AZ AUTO BILD ÚJ, 07. 08. 2025. SZÁMÁBAN A KÖVETKEZŐKET TALÁLJA :
- 2025-07-28 - Dodge Durango SRT Hellcat: Testen Sie brutale SUV-a 707 (VIDEO)
