AZ AUTO BILD ÚJ, 07. 08. 2025. SZÁMÁBAN A KÖVETKEZŐKET TALÁLJA :

WELKOM IN HET TIJDPERK VAN KUNSTMATIGE AUTO' piese auto online.

AZ AUTO BILD ÚJ, 07. 08. 2025. SZÁMÁBAN A KÖVETKEZŐKET TALÁLJA :

ALS U DEZE REGELS LEEST, VALT U WAARSCHIJNLIJK IN DE CATEGORIE "AARDOLIE IN HUN BLOED" - u houdt van de geur van brandstof, u bent dol op handgeschakelde versnellingsbakken, u vindt het niet erg om uw handen vuil te maken in olie, u wilt niet dat ESP en ABS u in de weg zitten - en u waardeert al het goede aan de oude autowereld. Maar ik zal het u niet kwalijk nemen als u een hoge dunk hebt van de richting die de wereld op wielen opgaat. Comfortabeler, stiller, met meer ruimte - elektrische auto's hebben absoluut veel voordelen voor de massaconsument. En moderne assistentiesystemen kunnen in sommige situaties zelfs het leven van de beste bestuurder redden - niet in de laatste plaats omdat ze hun concentratie niet verliezen en niet moe worden na een lange reis. Dit alles is prachtig - maar niet de pogingen van de auto-industrie om ons te "liegen" over wat er in de auto gebeurt in een poging onze nostalgie naar wat binnenkort onherroepelijk verloren zal gaan, weg te jagen. Simulatie van korte versnellingen in een 1-versnellingsbak van een elektrische auto, kunstmatige geluiden van een verbrandingsmotor, het "knisperen" van de uitlaatgassen uit een speaker... We hebben dit allemaal niet nodig – net zoals we geen kunstmatige aroma's nodig hebben die ons een vals gevoel van wijn geven. Als we toch alleen op elektriciteit rijden, laten we dan genieten van de stille werking van de aandrijving en de soepele, wervelende lineaire acceleratie. De rest laten we over aan computerspelletjes. We redden het tenminste wel zonder virtual reality achter het stuur.

MEER BEWEGINGEN

Nieuwe motoren voor Renault Symbioz: volledig hybride wordt krachtiger, mild hybride is de basisoptie

Slechts een jaar later heeft Renault het aandrijfaanbod van de compacte SUV Symbioz (in de praktijk een langere versie van de Captur; beide modellen zijn gebaseerd op het CMF-B-platform) geherstructureerd. Hoewel het aanbod wat overdreven is: tot nu toe werd alleen de volledig hybride E-Tech 145 met 143 pk aangeboden voor het model, dat nu is stopgezet. Deze wordt vervangen door een krachtigere hybride versie, de Full Hybrid E-Tech 160 met 158 pk. Verder zijn er geen wijzigingen aan de toch al vreemde Multi-Mode automatische transmissie, en natuurlijk zijn de dynamische eigenschappen iets verbeterd. In plaats van de 1,6-liter benzinemotor zoals voorheen, wordt het deel van de verbrandingsmotoraandrijving overgenomen door een 1,8-liter viercilinder. Aan zijn 109 pk (1,6: 94 pk) wordt nu weer 49 pk van de elektromotor toegevoegd. Dit resulteert in een systeemvermogen van 158 pk en een maximaal systeemkoppel van 265 Nm – 15 meer dan voorheen. Dit is behoorlijk indrukwekkend voor een sprint van 9,1 seconden naar 100 km/u en een maximumsnelheid van 180 km/u. Een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de voorganger, die 10,6 seconden nodig had om naar 100 km/u te sprinten en een maximumsnelheid van 170 km/u bereikte.

MICRA, WAT BEN JE GEGROEID!

De Nissan Micra is terug! Ondertussen lanceert de zesde generatie met retro-elementen en elektrische aandrijflijn.

De Micra is een van de langst bestaande kleine auto's op de markt: het model is al sinds 1982 verkrijgbaar. Het is een van die auto's waarvan de generaties sterk van elkaar verschillen. Dat geldt ook voor de nieuwe generatie die Nissan lanceert na drie jaar zonder Micra (zijn voorganger werd in 2022 stopgezet). Het nieuwe model is in lijn met de huidige trends. Zijn vorm is imposanter dan voorheen, hij heeft ook een beetje een retrogevoel en – dat zal niemand verbazen – de auto is elektrisch. En dat is geen déjà vu. Qua vorm lijkt de nieuwe elektrische Nissan op de nieuwe Renault 5. De nieuwe Micra is immers het product van de alliantie tussen de twee merken.

VREDE EN ALLEEN VREDE

Na slechts twee jaar krijgt de Austral een compleet nieuw front, dat de visie van het vlaggenschip Rafale benadert

NIETS TE MAKEN MET "DE REVOLUTIE EET ZIJN KINDEREN OP!" Hoewel in Parijs momenteel alles wijst op een "vernieuwing" en de Fransen zich uitsluitend hebben gericht op de R5, zijn praktische broertje R4 en de heropleving van de Twingo als betaalbare elektrische auto voor het volk, laten ze hun huidige modellengamma nog steeds niet in de steek. Integendeel: een jaar eerder dan gebruikelijk kreeg de Austral een update. Na bijna 2 jaar vernieuwen de Fransen het model, en wel fundamenteel. 12 Omdat ze in plaats van een frisse make-up nu een compleet nieuw "gezicht" bieden met een nieuw masker, een meer uitgesproken motorkapprofiel en andere lichten, vergelijkbaar met die van het vlaggenschip Rafale, is het motto van het model meer adel. Anders, wanneer de Austral je voorbijrijdt, zul je hem zeker herkennen. Ook de achterkant van het model is grondig herontworpen. Hoewel de ontwerpers zich helemaal mochten uitleven, lijken de ingenieurs zich – althans op het eerste gezicht – enigszins terughoudend te hebben opgesteld.

Ga door naar de volgende pagina

Auto-onderdelen AutoPower
Auto-onderdelen AutoPower

ALS U DEZE REGELS LEEST, VALT U WAARSCHIJNLIJK IN DE CATEGORIE "AARDOLIE IN HUN BLOED" - u houdt van de geur van brandstof, u bent dol op handgeschakelde versnellingsbakken, u vindt het niet erg om uw handen vuil te maken in olie, u wilt niet dat ESP en ABS u in de weg zitten - en u waardeert al het goede aan de oude autowereld

MEER BEWEGINGEN