Peugeot VERA: 45 jaar
De start werd gemaakt in 1980, toen het eerste van vier prototypes van de experimentele VERA-serie werd voltooid. De naam is een acroniem voor Véhicule Économe de Recherche Appliquée, oftewel "Economisch voertuig voor toegepast onderzoek". Het kwam voort uit een overheidsprogramma, dat vandaag de dag zo'n € 7 miljoen waard is en dat verdeeld werd over de belangrijkste autofabrikanten van het land om auto's te ontwikkelen met een lager brandstofverbruik magazin de piese auto online.

Het prototype van de VERA werd in slechts anderhalf jaar tijd door Peugeot ontwikkeld in opdracht van het Franse Agentschap voor Energiebesparing, dat tevens het belangrijkste wetenschappelijke doel ervan vastlegt. De carrosserie is in wezen identiek aan die van het productiemodel van de Peugeot 305 SR, met een gewichtsreductie van 20% en een gewichtsreductie van 942 kg naar 755 kg zonder dat dit ten koste ging van de veiligheidsnormen. Dit werd bereikt door een deel van het onnodige gewicht van alle mogelijke componenten te verwijderen, wat respectievelijk de volgende gewichtsbesparing opleverde: de motor met 22 kg, de extra uitrusting met 12 kg, de achteras met 34 kg, de besturing met 8 kg, de wielen en banden met 15 kg, de uitrusting met 30 kg en de carrosserie met 67 kg.
Er werd een aangepaste motor van het kleine, compacte Peugeot 104-model gebruikt met een cilinderinhoud van 1452 cc en een vermogen van 63 pk bij 4500 tpm, met een verhoogde compressieverhouding tot 10,2, en een elektronische ontsteking. Informatie over de werking van de motor wordt verwerkt door een elektronische microprocessor, die commando's geeft om de ontstekingsvervroeging en andere bedrijfsparameters te wijzigen om het brandstofverbruik te maximaliseren. Het elektronische geheugen van het apparaat bevat 1024 verschillende ontstekingstimingwaarden, die garanderen dat de motor altijd in de meest zuinige modus werkt. Het vliegwiel is lichtgewicht, de carburateur en het carter zijn gemaakt van magnesiumlegering, de cilinderkop en pedaaldrager zijn van kunststof en de pedalen zelf zijn van aluminium. De velgen zijn gemaakt van synthetisch materiaal. De carrosserie is lichter gemaakt door gebruik te maken van dunner maar sterker plaatstaal. De deuren en zowel de voor- als achterklep zijn gemaakt van glasvezel en de voorspatborden zijn gemaakt van polyamide.
Om de aerodynamica te verbeteren, werden alle uitstekende carrosseriedelen gladgestreken, werden de voor- en achterruiten zonder buitenranden gemaakt, werden de regenafvoeren verwijderd, werden wieldoppen gemonteerd en werden er windgeleiders op de voorste zijruiten en vóór de achterspatborden geplaatst. Door deze wijzigingen werd de luchtweerstandscoëfficiënt van 0,44 in de Peugeot 305 met 27% verlaagd tot 0,306. Het gemiddelde benzineverbruik van de VERA is een derde lager dan dat van de Peugeot 305 en bedraagt bij een constante snelheid van 80 km/u niet meer dan 4,53 l per 100 km.
- 2025-07-29 - AZ AUTO BILD ÚJ, 07. 08. 2025. SZÁMÁBAN A KÖVETKEZŐKET TALÁLJA :
- 2025-07-28 - Dodge Durango SRT Hellcat: Testen Sie brutale SUV-a 707 (VIDEO)
- 2025-07-27 - De Touareg is een echte auto, met Ferrari en Benz der Volt.
- 2025-07-26 - Strategische Strategie: Der Fiat-Verkäufer reiste gerade nach Belső égésű motorokhoz zurück
- 2025-07-25 - Brugter Sportwagen: Audi S7 Sportback (C7)
- 2025-07-23 - Dacia Duster Hybrid versus MG ZS Hybrid: Vergleichstest (VIDEO)
- 2025-07-22 - Van de Mazda CX-5 – Okosabb er tágasabb (VIDEO)
- 2025-07-21 - Xiaomi YU7: een smartphone met een elektrische SUV (VIDEO)
- 2025-07-19 - Beste automatische incasso Bulgare bietet 300 nieuwe Arbeitsplätze
- 2025-07-17 - Volledig elektronisch aanbod van de hoogste kwaliteit van FIAT.
