Kultauto des Jahres 1980: Citroën BX

Ooit vreemd, nu geliefd: deze vijf modellen inspireren met design uit de jaren 8 magazin de piese auto online.

Kultauto des Jahres 1980: Citroën BX

Het duurt vaak even om een bepaald auto-ontwerp te 'verslinden'. Denk bijvoorbeeld aan auto's uit de jaren 80, die qua techniek, aerodynamica en ambitieuze ambities de karakteristieke kenmerken van die tijd hebben.

We hebben het over modellen zoals de Volvo Tundra – Gandini's eigenzinnige project, dat later als Citroën BX verscheen. Of de Alfa 75, vernoemd naar het 75-jarig jubileum van het merk, met een transaxle-principe en scherpe lijnen als karakter van de auto. De Subaru XT met zijn cockpit à la vliegtuig en een voor die tijd bijna utopische technologie zoals een hill start assist. De Mazda 626, die in zijn tweede generatie werd geprezen als onverwoestbare Japanse technologie. En ook de Bitter SC: vanbuiten bijna Ferrari-achtig, vanbinnen met solide Opel-technologie – een visie van Erich Bitter, die zich onderscheidt door nobele vormen en prachtige ideeën.

Citroën BX

Productieperiode: 1982 tot 1994

vermogen: 55 tot 200 pk

Gebruikte prijzen: vanaf ongeveer 5.000 BGN.

Hij bestaat alleen in Frankrijk! De door Gandini ontwikkelde ontwerpstudio was oorspronkelijk bedoeld voor Volvo. Maar de Zweden vonden de vormen van het prototype van de Tundra te wild. Zo kwam het project uiteindelijk bij Citroën terecht, de BX. Met zijn futuristische uiterlijk, gecombineerd met Citroëns legendarische hydrauliek, blijft de BX tot op de dag van vandaag voor opwinding zorgen. De ongeveer 1,1 ton wegende middenklasser rijdt soepel, zelfs op oneffen asfalt.

Naast de royale ruimte biedt de stationwagen een zeer praktische neerklapbare achterbank. En hoewel de daklijn meer hoofdruimte achterin biedt, moet je nog steeds bukken om in te stappen – de deuren zijn overgenomen van de achterklep. Praktisch is het niet, maar het achterste zijraam is een mooie toevoeging. De GTI- en 16V-versies (zonder katalysator tot 160 pk) zijn echt interessant.

Zwakke punten: De BX was robuuster dan zijn voorgangers, maar roest aan de achterkant, de onderkant in de kofferbak en langs de vouwen teisterde de beschikbare exemplaren. De 1.9 is betrouwbaar, maar het olieverbruik is meestal te wijten aan beschadigde klepseals.

Auto-onderdelen AutoPower
Auto-onderdelen AutoPower

Het duurt vaak even om een bepaald auto-ontwerp te 'verslinden'

We hebben het over modellen zoals de Volvo Tundra – Gandini's eigenzinnige project, dat later als Citroën BX verscheen