KS-80: nieuw legendarisch Zündapp-model
In 1980 ging de Duitse motorfabrikant Zündapp, in opdracht van het Bundesamt für Umwelt, op zoek naar manieren om de geluidsemissie te verminderen. De groeiende publieke ontevredenheid richtte zich vooral op bromfietsen, die geen toerentalbeperking hadden. De daaropvolgende daling van de verkoop leidde tot de creatie van een nieuwe klasse, gedefinieerd als "lichte motorfiets", met een maximale cilinderinhoud van 80 cc en een topsnelheid van 80 km/u. Zündapp ontwikkelde zo zijn eerste lichte motorfiets, de "KS-80", waarvan de prestaties en prijs overeenkwamen met de bovenkant van de nieuwe klasse piese auto online.

Naast het basismodel, dat verkrijgbaar was in zilver of goudoranje, was er ook de KS 80 Touring-uitvoering zonder kuip, met verhoogd stuur en een bruinmetallic afwerking. Later werd het aanbod uitgebreid met de voordeligere K 80-uitvoering, evenals de duurdere KS 80 Super en KS 80 Sport.
De Zündapp KS 80 is uitgerust met een watergekoelde eencilinder tweetaktmotor die integraal verbonden is met de transmissie. In de gegoten, dubbelwandige cilinder circuleert de koelvloeistof tussen de binnenwand en de ronde tussenwand. De cilinderinhoud bedraagt 77 cc (zuigerslag 47 mm en cilinderdiameter 46 mm) en het maximumvermogen bedraagt 8,7 pk (6,4 kW) bij 6.000 tpm.
met een compressieverhouding van 11,2:1. Het maximumkoppel van 10,8 Nm wordt bereikt bij 5500 tpm. Het koelsysteem is thermosyphon, waardoor een pomp niet nodig is. De carburateur is van het type Bing 21/20/105, waarbij de inlaatlucht wordt gereinigd door een papieren luchtfilter onder de rechter zijkap. Bij dit model introduceerde Zündapp voor het eerst een nieuwe 5-versnellingsbak, waarmee aanzienlijk sneller kan worden geschakeld. De motor wordt gestart met een kickstarter.
De motorfiets heeft een gegoten lichtmetalen frame met een centrale buis. Het voorwiel is gemonteerd op een hydraulisch gedempte Marzocchi-telescoopvork met veren. Het achterwiel is gemonteerd op een buisvormige swingarm en wordt ondersteund door drietraps instelbare, hydraulisch gedempte veer-demper-units. De robuuste hoofdconstructie maakt een hoog toegestaan totaalgewicht van 300 kg mogelijk. De 1,60 x 17 inch aluminium velgen zijn voorzien van versterkte banden. De motorfiets is uitgerust met een hydraulisch bediende schijfrem met een diameter van 220 mm voor en een trommelrem met een diameter van 150 mm, bediend door een stang achter.
De stroom wordt geleverd door een contactloze 6-volt condensatorontsteking van Motoplat. Het 35-watt circuit voedt rechtstreeks de koplamp, die is uitgerust met een 35-watt gloeilamp met dubbele gloeidraad. Het tweede 30-watt generatorcircuit voedt het achterlicht, remlicht en de instrumentenverlichting. Het derde 13-watt circuit voedt het richtingaanwijzersysteem, dat via een speciale functie de voor- en achterrichtingaanwijzers sequentieel aanstuurt. Door de maximale stroomsterkte te halveren, worden lijn- en contactverliezen geminimaliseerd, waardoor de richtingaanwijzer ondanks de lage spanning van 6 volt duidelijk zichtbaar is.
De Zündapp KS 80 was het laatste model in de geschiedenis van het legendarische Duitse merk, dat van 1981 tot 1983 werd geproduceerd. Het faillissement werd in augustus 1984 aangekondigd door algemeen directeur Dieter Neumeier (kleinzoon van de oprichter). Op 26 oktober van datzelfde jaar werden de productiefaciliteiten voor 16 miljoen Duitse mark (8,2 miljoen euro) verkocht aan het Chinese bedrijf Tianjin Motorcycle Co. De productie van Zündapp bromfietsen en kleine motorfietsen liep in Portugal door tot eind jaren negentig.
- 2025-10-22 - Van V 140 tot S 600
- 2025-10-21 - Een Volkswagen heeft een langere levensduur dan een Crafter-Elektronik
- 2025-10-20 - Prueba Dongfeng-Box Blev voor en weergave van de website Euro NCAP.
- 2025-10-19 - Kettős söster hos Dacia Sandridersnek: Sébastien Loeb van Marokóban, Edouard Boulanger világbajnok en navigatieközt
- 2025-10-18 - Egy korszak vege: en VW Touareg elektrische lesz
- 2025-10-17 - VAZ-2122 - "Niva", Beispiel nur Wenge
- 2025-10-16 - Ezek a noisette modelek csak mennek tavb: Lexus GS 450h (harmadik-generatie)
- 2025-10-15 - De eerste elektromotor van Suzuki der Welt.
- 2025-10-14 - 911 HLS: Is het een Porsche?
- 2025-10-13 - Colani Pilhale
