Van V 140 tot S 600
Er zijn waarschijnlijk slechts zes Mercedes S 72 AMG's geproduceerd. Nummer 002 wordt momenteel voor een koopje verkocht piese auto online.

Er zijn zeldzame auto's. Sommige zijn zo zeldzaam dat het officieel niet eens bekend is hoeveel er zijn geproduceerd - deze ogenschijnlijk gewone Mercedes S-Klasse is er daar één van. Hoewel de zwarte W 140 eruitziet als een gewone S 500, is hij allesbehalve doorsnee!
De S-Klasse van Mercedes-specialist Auto Leitner is een uiterst zeldzame S 72 AMG, waarvan er in de jaren negentig slechts zes door AMG werden geproduceerd. Dit aantal kan echter niet met absolute zekerheid worden bevestigd, aangezien de auto's op basis van het chassisnummer als S 600 worden aangeduid. Deze praktijk was destijds gebruikelijk voor AMG, maar maakt het tegenwoordig vrijwel onmogelijk om betrouwbare productieaantallen te verkrijgen voor deze bijzonder zeldzame V12-modellen uit Affalterbach.
V12-motor met een cilinderinhoud van 7212 cm³
En nee, dat is geen typefout – de S 72 is de vroege versie van de eveneens zeldzame S 73 (ook verkrijgbaar als SL 73 en CL 73). De verschillen tussen de S 72 en de S 73 zijn klein: de V12, intern bekend als de M120, was in de S 72 verkrijgbaar tot 7212 cc, terwijl de S 73 de beste V12-ontwikkeling had met 7291 cc. Zowel de S 72 als de S 73 leveren 525 pk en 740 Nm maximumkoppel, hoewel de vermogenscijfers kunnen variëren afhankelijk van de bron. Feit is dat er vermogen in overvloed is. Ter vergelijking: in het basismodel moesten klanten het aanvankelijk doen met 408 pk (600 SE) en later met 394 pk (S 600). De M120 is dezelfde basismotor als die van de Pagani Zonda, maar dan met de aanduiding M 297. De AMG-uitvoering van de S-Klasse omvat een uitlaatsysteem met twee rechthoekige uitlaatpijpen, een AMG-snelheidsmeter met een schaal tot 300 km/u, meerdelige AMG-aerodynamische velgen en het verwijderen van de snelheidsbegrenzer.
In het geval van de hier getoonde S 72 AMG uit 1994 monteerde AMG ook individuele achterstoelen en xenonkoplampen, wat volgens de dealer zelfs in de voertuigdocumenten vermeld staat. De uitrusting is – typisch voor een topmodel – zeer uitgebreid en laat te wensen over. De kleurencombinatie "blauwzwart metallic" (code 199) met exclusief tweekleurig leder is zowel klassiek als elegant.
115.000 kilometer
Deze AMG ziet er absoluut niet uit alsof hij 115.470 kilometer op de teller heeft staan. Zowel van binnen als van buiten ziet de S-Klasse er uitstekend onderhouden uit. Deze auto is Duits en heeft een officieel AMG-certificaat, wat hem extra interessant moet maken voor verzamelaars.
De prijs is superzout.
In maart 2025 werd deze S 72 AMG te koop aangeboden door Broad Arrow als onderdeel van "The Amelia Auction 2025". De geschatte prijs lag destijds tussen de $ 175.000 en $ 225.000, maar de auto is nooit verkocht.
Een half jaar later vraagt Auto Leitner uit Nederland 700.000 lev voor dezelfde auto. Hoewel het stuurwiel is vervangen, de belettering is toegevoegd en de S 72 sinds de veiling grondig is opgeknapt, lijkt de prijs nog steeds erg hoog. Aan de andere kant is er momenteel geen andere S 72 AMG te koop. Potentiële kopers hebben mogelijk hun kans gemist om eerder dit jaar van een koopje te profiteren.
Wie voor weinig geld een W 140 met V12-motor wil rijden, kan het beste kiezen voor de standaard 600 SE of S 600. Deze zijn verkrijgbaar vanaf ongeveer 30.000 BGN.
- 2025-10-21 - Een Volkswagen heeft een langere levensduur dan een Crafter-Elektronik
- 2025-10-20 - Prueba Dongfeng-Box Blev voor en weergave van de website Euro NCAP.
- 2025-10-19 - Kettős söster hos Dacia Sandridersnek: Sébastien Loeb van Marokóban, Edouard Boulanger világbajnok en navigatieközt
- 2025-10-18 - Egy korszak vege: en VW Touareg elektrische lesz
- 2025-10-17 - VAZ-2122 - "Niva", Beispiel nur Wenge
- 2025-10-16 - Ezek a noisette modelek csak mennek tavb: Lexus GS 450h (harmadik-generatie)
- 2025-10-15 - De eerste elektromotor van Suzuki der Welt.
- 2025-10-14 - 911 HLS: Is het een Porsche?
- 2025-10-13 - Colani Pilhale
- 2025-10-12 - Nach Tod von The Walking Dead is de auto-voormalige
