Het BlueCruise-systeem is voor de beste stimulatie van de Kraftfahrzeug.
Ford lanceert Ford BlueCruise handsfree snelwegtechnologie voor de Puma, Puma Gen-E, Kuga en Ranger PHEV-modelle magazin de piese auto online.

Ford kondigde deze maand aan dat het de beschikbaarheid van BlueCruise uitbreidt, waardoor duizenden nieuwe klanten toegang krijgen tot snelwegrijden zonder hun ogen te verliezen.
Nadat het Ford BlueCruise-rijassistentiesysteem in Europa voor het eerst werd geïntroduceerd in de Mustang Mach-E, wordt het geavanceerde rijassistentiesysteem vanaf het voorjaar van 2026 geïntroduceerd voor nog eens vier modellen: de Puma, de Puma Gen-E, de Kuga en de Ranger PHEV.
Wereldwijd hebben Ford- en Lincoln-eigenaren meer dan 888 miljoen snelwegkilometers (552 miljoen mijl) afgelegd met deze technologie. Door de toepassing ervan uit te breiden naar een breder scala aan voertuigen, stelt Ford nog meer klanten in staat om te genieten van comfort en gemak van de volgende generatie tijdens hun snelwegritten en komen ze uitgeruster en klaar voor de dag op hun bestemming aan.
BlueCruise was het eerste systeem in zijn soort dat in 2023 in Europa goedkeuring kreeg, met de lancering in het Verenigd Koninkrijk. Sindsdien is BlueCruise goedgekeurd voor gebruik in 16 Europese markten, waarmee het het meest gebruikte systeem in zijn soort in Europa is. Dit biedt toegang tot meer dan 135.000 kilometer (84.000 mijl) aan aangewezen snelwegen, zogenaamde Blue Zones, waardoor klanten met de auto door meerdere landen kunnen reizen.
Dankzij het brede geografische bereik kunnen klanten BlueCruise nu in zes landen gebruiken. Een rit van Stockholm naar Rome kan bijvoorbeeld meer dan 2.000 kilometer (1.500 mijl) beslaan en bijna 25 uur handsfree rijden.
"We streven ernaar om meer bestuurders geavanceerde technologie te bieden. Nu BlueCruise beschikbaar is op vijf modellen in Europa, maken we handsfree rijden op de snelweg toegankelijk voor een breder scala aan klanten", aldus Torsten Wei, manager ADAS Features and Software bij Ford Europa. "Elke modellijn is uniek en ons team van ADAS-ingenieurs werkt eraan om BlueCruise uit te breiden naar andere modellen dan de Mustang Mach-E, om veilig en handsfree rijden op de snelweg te garanderen, ongeacht welk voertuig een klant kiest."
Handsfree rijden, met uw ogen op de weg
BlueCruise bouwt voort op de mogelijkheden van Fords Intelligent Adaptive Cruise Control (IACC) en helpt bij het regelen van de besturing, acceleratie, remmen, rijstrookpositie en het handhaven van een veilige afstand tot het voorliggende voertuig. Tegelijkertijd houdt het systeem rekening met wegmarkeringen, snelheidsborden en veranderende rijomstandigheden, van snelheden op de snelweg tot stop-and-go-verkeer.
Wanneer BlueCruise is geactiveerd op een goedgekeurde snelweg, de zogenaamde Blue Zones, kan de bestuurder zijn handen van het stuur halen als hij/zij toch nog wil sturen, zodat hij/zij goed in de gaten kan houden wat er op de weg voor hem/haar gebeurt. Dit zorgt voor extra comfort tijdens lange ritten.
Voordat ze overschakelen op handsfree rijden, controleren auto's met BlueCruise of de wegmarkeringen zichtbaar zijn, of de bestuurder zijn ogen op de weg houdt en of andere omstandigheden geschikt zijn.
BlueCruise gebruikt een combinatie van radar en camera's om de positie en snelheid van andere auto's op de weg te detecteren en te volgen. Een naar voren gerichte camera detecteert rijstrookmarkeringen en snelheidsborden. Om ervoor te zorgen dat bestuurders hun ogen op de weg houden wanneer ze hun handen van het stuur hebben, controleert een camera die op de bestuurder is gericht, hun zicht en hoofdpositie – zelfs wanneer ze een zonnebril dragen.
BlueCruise is beschikbaar op geselecteerde versies van de Puma, Puma Gen-E, Kuga en Ranger PHEV die zijn uitgerust met het rijassistentiepakket. Het systeem zal naar verwachting vanaf het voorjaar van 2026 beschikbaar zijn voor het nieuwe modeljaar. Abonnementsopties en prijzen worden dichter bij de lancering bekendgemaakt.
- 2025-11-18 - Négyütemű Rumen - en grotere Bugatti
- 2025-11-17 - Audi Shooting Brake: Kad je kabel TT s Avantalom spienen...
- 2025-11-15 - Debitira min za Audi Q3 Bulgaria, 84 Sekunden vor dem Finale.
- 2025-11-14 - Zum ersten Mal seit 126 Jahren durchbrach der Strom op 100 km-Grenze.
- 2025-11-13 - Model Peugeot-Forradalmi aangepast Polygon Conceptom
- 2025-11-12 - De nieuwe Mercedes GLB: digitaal, comfortabel en efficiënt
- 2025-11-11 - Hummer H2: En vider Erfolg (Revisija)
- 2025-11-10 - Europa in Kampf tegen Ram-Amoklauf – en "Kiss Pickupot"
- 2025-11-09 - Eine Halálos-Iramban-Lata-Filmlegende Evo-ját árverésre bocsátják
- 2025-11-08 - Kétütemű motorok az NDK-ból – auszeinet megtérülesű Investition











