De Xiaomi SU7 is een nieuwere SUV-versie: en de YU7

De gelijkenis tussen beide modellen is vanaf het eerste gezicht duidelijk. De SU7 is nog niet verkrijgbaar in Europa en de plannen van Xiaomi voor de YU7 zijn nog niet volledig bekend. De SUV zal naar verwachting in juni 2025 in China worden gelanceerd piese auto online.

De Xiaomi SU7 is een nieuwere SUV-versie: en de YU7

Het zal waarschijnlijk goedkoper zijn dan de Tesla Model Y

De SU7 sedan is in China verkrijgbaar vanaf 57.000 BGN, wat hem goedkoper maakt dan concurrenten als de Tesla Model 3 (80.000 BGN). De YU7 zal waarschijnlijk iets duurder zijn, maar de SUV zal waarschijnlijk niet duurder zijn dan de Tesla Model Y facelift (90.000 BGN).

De (bijna) exacte analoog van de sedan

Het design van de YU7 is onmiskenbaar aangepast aan het uiterlijk van de SU7 – vooral aan de voorzijde: met grote ventilatiegaten in de voorbumper, een karakteristieke motorkap die aan de zijkanten hoger is en natuurlijk de typische koplampen van het merk, waarvan Xiaomi de vorm een "waterdruppel" noemt.

In tegenstelling tot de SU7 beschikt de YU7 over elektrisch uitschuifbare deurgrepen, die ook via het infotainmentsysteem bediend kunnen worden. Van de zijkant lijken de SUV en de sedan overigens erg op elkaar, afgezien van de verhoudingen. Dat geldt ook voor het ontwerp van de achterkant, alleen zijn de lichte graphics op de YU7 anders en groter.

Over design gesproken: het zijn niet alleen de intrekbare deurgrepen die de aerodynamica moeten verbeteren. Ook de speciaal gevormde motorkap, de grote luchtopeningen en het ontwerp van de 19 inch wielen zijn aerodynamisch vormgegeven. Er wordt verwacht dat de SUV een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,245 zal hebben.

Bij de lancering biedt Xiaomi de YU7 aan in drie kleuren: "Emerald Green", "Titanium Silver" en "Lava Orange".

Maatoverzicht:

lengte: 4,99 m

breedte: 1,99 m

hoogte: 1,60 m

wielbasis: 3,00 m

kofferbakinhoud: 678 – 1758 l

inhoud kofferbak voorin: 141 l

0-100 km/u in 3,23 seconden

Het nieuwe model van Xiaomi zal in drie varianten verkrijgbaar zijn: YU7, YU7 Pro en YU7 Max. Het basismodel heeft een 96,3 kWh-accu. en een actieradius van maximaal 835 kilometer. Ook wat betreft het vermogen valt er niets te klagen: de basisuitvoering van de SUV beschikt over 320 pk. en bereikt een topsnelheid van 240 km/u. Het model “Pro” – met dezelfde accu en vierwielaandrijving (twee elektromotoren) – heeft 469 pk. en heeft een bereik van 770 kilometer. De maximumsnelheid bedraagt eveneens 240 km/u.

Het topmodel "Max" beschikt over een accu met een capaciteit van 101,7 kWh, wat een actieradius van 760 kilometer mogelijk maakt. Het vermogen bedraagt maar liefst 690 pk. en een topsnelheid van 253 km/u. De acceleratie van 0 naar 100 km/u duurt 3,23 seconden (basisversie YU7: 5,88 seconden, Pro: 4,27 seconden).

Alle modelvarianten zijn uitgerust met 800-volt-laadtechnologie. Volgens de fabrikant kan de accu van de "Chinees" in slechts twaalf minuten van 10 tot 80 procent worden opgeladen.

Auto-onderdelen AutoPower
Auto-onderdelen AutoPower

Het zal waarschijnlijk goedkoper zijn dan de Tesla Model Y

De SU7 sedan is in China verkrijgbaar vanaf 57