45-jarige vader Polonez
Het uitrusten van een standaard personenauto met een derde as is een obsessie die ontwerpers al decennialang bezighoudt. Er zijn talloze van dergelijke transformaties, die in sommige gevallen werden uitgevoerd voor een specifiek praktisch doel, maar ook voor deelname aan marathonrally's, voor de behoeften van diverse reddingsdiensten of gewoon voor het plezier. In alle gevallen is het hoofddoel van de extra achteras echter het vergroten van het laadvermogen zonder de stabiliteit te verslechteren. Er zijn talloze succesvolle voorbeelden van dergelijke aanpassingen in de geschiedenis, gebaseerd op de Mercedes G4, Citroën DS, Range Rover en vele andere bekende merken. Helaas is de Poolse bijdrage in deze richting eerder een voorbeeld van mislukking magazin de piese auto online.

De ontwikkeling van de drieassige Polonez begon 45 jaar geleden als een gezamenlijk project van de FSO-fabriek en het caravanbedrijf Nevyadov. De drieassige pick-uptruck werd voltooid in 1981, toen de eerste tests werden uitgevoerd. Dankzij de twee achterassen is de laadvloer vrij lang en zou deze in theorie een groot laadvermogen van ongeveer 900 kg moeten hebben, waarmee echter de belangrijkste voordelen van het prototype zijn verdwenen. Ondanks zijn aantrekkelijke uiterlijk, dat qua design best aardig is, kan de auto niet bogen op een zeer goede functionaliteit. De middelste as is aangedreven, terwijl de extra achteras niet alleen aandrijving, maar ook remmen mist. Door de dubbele vering wordt de vering te stug, vooral wanneer de laadvloer leeg is. Waar de auto berucht om is, is dat hij bij het rijden op oneffen terrein vaak aan de middelste as blijft hangen. In veel gevallen raakt het carter het wegdek, en ineffectief remmen (vooral wanneer de auto beladen is) wordt een nachtmerrie voor het testteam.
Interessant genoeg is de drieassige Polonez, in plaats van naar de schroothoop te zijn gestuurd en volledig vergeten, tot op de dag van vandaag bewaard gebleven, wat op zich al een zeer knappe prestatie is. Mislukte experimenten zijn in de loop der jaren over het algemeen door veel andere autofabrikanten uitgevoerd, zelfs door de meest elitaire. Bij FSO gelden echter duidelijk andere criteria voor het behoud van cultureel erfgoed. Terwijl daar unieke prototypes uit de late jaren 50, zoals de in Italië ontworpen Warszawa Ghia en Syrena Sport, zonder aarzeling werden gesloopt, is de zesassige Polonez (die elke handige vakman thuis kan bouwen) bewaard gebleven als een voorbeeld van FSO's grootschalige en succesvolle ontwikkelingsactiviteiten tijdens het socialistische tijdperk.
- 2025-07-07 - Model van de 7 families van Opel: een Rüsselsheim-Család-model
- 2025-07-06 - Der Betrieb des FIAT 500 Hybriddel de Mirafiori-auto – 5000 pagina's eind 2025
- 2025-07-05 - Ik liet Mark zien, als er 60 jaar in de oorlog was, in seiner Interpretatie: "Audi muss ein Problem haben."
- 2025-07-04 - 70.000 BMW-Elektronikauto's met Software-Hiba-Miatt
- 2025-07-03 - De Hyundai Ioniq 6 N Dynamic beleefde zijn première op het Goodwood Festival of Speed.
- 2025-07-02 - 510 LE na 50.000 km thuis: motor AMG V8 bruto
- 2025-07-01 - Een VW-Motorrad voor de eerste Sitzplatznutzung
- 2025-06-30 - Bij Stellantis is een Hemi-V8-motor gefinancierd!
- 2025-06-28 - En Kia Sportage Motorunk 53 km plus (KITERJESZTETT TESZT)
- 2025-06-27 - Seit 50 Jahren gibt es Assistenten en Werkzeuge für die Motorreparatur
