Na 40 jaar is de eerste Jeepa Diesel belast.
Hoewel dieselmotoren efficiënter en zuiniger zijn dan benzinemotoren, zijn ze in Noord-Amerika nooit populair geweest. Dit veranderde enigszins in de jaren 70, toen oliecrises een serieuze bedreiging vormden voor goedkope benzine. Maar zelfs toen was de populariteit van dieselauto's slechts tijdelijk. In 1978 bood Oldsmobile de eerste Amerikaanse personenauto met een dieselmotor aan, die echter een commerciële mislukking werd. Daarnaast werden er nog diverse andere soortgelijke experimenten uitgevoerd, waarvan de meest interessante betrekking had op Jeep piese auto online.

De geschiedenis van de diesel Jeep begon in de eerste helft van de jaren 60, toen het bedrijf de mogelijkheid bood om de CJ-5 en CJ-6 modellen uit te rusten met een Britse 3,2-liter Perkins dieselmotor met een vermogen van 62 pk. Iets later, toen Jeep al eigendom was van American Motors Corporation (AMC), werd dit idee kortstondig nieuw leven ingeblazen. Tussen 1980 en 1982 produceerde de fabriek van het bedrijf in Ohio beperkte aantallen dieselversies met een Isuzu-motor, maar deze waren uitsluitend bestemd voor de export.
De laatste en meest ambitieuze poging in deze richting werd in 1985 ondernomen op initiatief van Renault. Tegelijkertijd onderhield AMC nauwe samenwerkingscontacten met het Franse bedrijf, en zo ontstond het idee om zijn J8S turbodieselmotor in een deel van het Amerikaanse aanbod te implementeren. De volledig aluminium viercilindermotor weegt slechts 150 kilogram en heeft een zeer hoge compressieverhouding van 21,5:1. Ondanks de geforceerde injectie genereert hij echter een vermogen van slechts 85 pk, terwijl het vermogen van de standaard 2,5-liter Jeep benzinemotor 117 pk bedraagt (het is dan ook niet toevallig dat noch het vermogen, noch het brandstofverbruik in de advertenties voor dit model wordt vermeld). Bovendien heeft de dieselmotor van Renault, in tegenstelling tot zijn Amerikaanse tegenhangers, een bovenste nokkenas en een distributieriem. Dit (althans in theorie) maakt hem soepeler en stiller, maar het betekent ook frequenter onderhoud, aangezien de riem elke 80.000 kilometer moet worden vervangen.
Uiteindelijk werd de J8S berucht vanwege de frequente defecten aan pakkingen en kopbouten. Opvallend was dat de motor niet alleen werd aangedreven door een mechanische brandstofpomp, maar ook was uitgerust met een intercooler, wat hem onderscheidde van de meeste turbodiesels die destijds op de Amerikaanse markt verkrijgbaar waren. Sterker nog, de J8S was destijds wereldwijd zeer populair en werd toegepast in een groot aantal in serie geproduceerde personenauto's van Renault, evenals in de Fuego sportcoupés en de Espace, Trafic en Master bestelwagens.
De eerste Jeep-productiemodellen met een dieselmotor waren de Cherokee en Wagoneer, die in 1985 werden geïntroduceerd. Een jaar later debuteerde de dieselpick-up Comanche. De dieselmotor werd echter slechts terloops genoemd in reclamefolders en nooit op een foto getoond. In de eerste versie waren de dieselversies van de Jeep verkrijgbaar met een drietrapsautomaat of een handgeschakelde vijfversnellingsbak, maar al snel bleven alleen de handgeschakelde versies over.
De korte marktaanwezigheid van de diesel Jeep was te wijten aan verschillende factoren. De belangrijkste factor was de benzineprijzen, die eind jaren tachtig stabiliseerden, en de belangstelling voor het brandstofverbruik van dieselmodellen nam dramatisch af.
- 2025-07-11 - Visszaseekke: ¿Eladó Alfa Romeo en Maserati?
- 2025-07-09 - Dacia 1325 Liberta: von der Felswand aus gesehen
- 2025-07-08 - 45-jarige vader Polonez
- 2025-07-07 - Model van de 7 families van Opel: een Rüsselsheim-Család-model
- 2025-07-06 - Der Betrieb des FIAT 500 Hybriddel de Mirafiori-auto – 5000 pagina's eind 2025
- 2025-07-05 - Ik liet Mark zien, als er 60 jaar in de oorlog was, in seiner Interpretatie: "Audi muss ein Problem haben."
- 2025-07-04 - 70.000 BMW-Elektronikauto's met Software-Hiba-Miatt
- 2025-07-03 - De Hyundai Ioniq 6 N Dynamic beleefde zijn première op het Goodwood Festival of Speed.
- 2025-07-02 - 510 LE na 50.000 km thuis: motor AMG V8 bruto
- 2025-07-01 - Een VW-Motorrad voor de eerste Sitzplatznutzung
