Das brauchen Sie: Robotertaxi rund um die Uhr

In Californië en China worden robottaxi’s steeds vaker onderdeel van het dagelijks leven magazin de piese auto online.

Das brauchen Sie: Robotertaxi rund um die Uhr

Als u een taxi bestelt in San Francisco, is de kans groot dat u wordt opgewacht door een zelfrijdende auto van het bedrijf Waymo. Bij de lancering van de dienst hadden klanten eerst een toegangscode nodig of moesten ze zich aanmelden op een wachtlijst, maar inmiddels zijn robottaxi's officieel toegestaan in Californië en is het Google-dochterbedrijf nog steeds toonaangevend op dit gebied.

Maar zonder chauffeur in een taxi reizen, roept bij velen nog steeds angst op. Vorig voorjaar raakte een van Waymo's auto's door de mist vast op de weg en een andere robotaxi belandde op de rijbaan van het tegemoetkomende verkeer, nadat de eigen rijstrook was geblokkeerd. Toch hebben tienduizenden passagiers vertrouwen in de maatschappij. Waymo verzorgt ongeveer honderdduizend autonome taxiritten per week in San Francisco, Los Angeles en Phoenix. De volgende bestemming van de dienst is Austin, Texas.

In oktober verbood de overheid van Californië de exploitatie van zelfrijdende taxi's door Cruise, een dochteronderneming van General Motors, slechts enkele maanden nadat de robotdienst 24/7 in de hele Sunshine State operationeel mocht zijn. De oorzaak was een aanrijding tussen een taxi van de Cruise-vloot en een voetganger. Als gevolg van het incident werden ongeveer duizend auto's teruggeroepen om de software te vervangen, maar uiteindelijk besloot GM het project te staken.

Ondertussen lijkt in China de fase van twijfel al voorbij. Daar promoot de overheid diensten voor zelfrijdende auto's. Technisch gezien zijn de risico’s nog steeds niet helemaal te vermijden en daarom verschijnen er op sociale media vaak grappige filmpjes met ongewone situaties die worden veroorzaakt door robot auto’s.

Een opmerkelijk detail in het Hemelse Koninkrijk is het feit dat de prijzen van robottaxi's lager liggen dan die van conventionele taxi's. Dit is een serieuze concurrentiestrijd die een bedreiging vormt voor de onderneming van reguliere taxichauffeurs. In de stad Wuhan zijn momenteel de meeste autonome taxi’s ter wereld te vinden. Er werken al enkele duizenden mensen in de metropool met 11 miljoen inwoners. De auto's zijn eigendom van Apollo Go, een dochteronderneming van techgigant Baidu, het Chinese equivalent van Google. Klanten geven aan dat de opdracht wordt gestart via een mobiele applicatie op de smartphone. Om de achterklep van de auto te openen, wordt een bijbehorende code gescand en zodra de bestuurder in het passagierscompartiment is, moet hij een pincode op een monitor invoeren. Vervolgens rijdt de elektrische auto naar het gewenste adres. Momenteel beschikken ongeveer drie dozijn Chinese steden over de benodigde vergunningen om autonome taxi's te testen, vooral in grote steden. In de hoofdstad Peking zit er bovendien nog altijd iemand achter het stuur die de taxi kan overnemen in geval van een potentieel kritieke situatie. Vaak vormt vastgelopen verkeer een uitdaging voor de techniek. Daarom is het nog niet toegestaan om robottaxi's op alle straten en in alle centra te laten rijden.

Maar laten we nog een keer terugkeren naar de VS. Het bedrijf Motional uit Boston heeft geen twijfels over de veiligheid van autonoom rijden. Speciaal voor haar produceert Hyundai in Singapore een robotversie van een taxi, gebaseerd op het model Ioniq 5. De auto's worden getest op een uniek circuit dat op een hoogte van 744 m is aangelegd op de daken van het ontwikkelingscentrum en de eerste Ioniq 5-taxi's zijn al in gebruik op de kustboulevards van Los Angeles. Moge het voor hen winstgevend en probleemloos zijn!

De publicatie maakt deel uit van de rubriek "Voor meer veiligheid en respect op de Bulgaarse wegen met Continental"

Auto-onderdelen AutoPower
Auto-onderdelen AutoPower

Als u een taxi bestelt in San Francisco, is de kans groot dat u wordt opgewacht door een zelfrijdende auto van het bedrijf Waymo

Maar zonder chauffeur in een taxi reizen, roept bij velen nog steeds angst op