BMW 120d: Diesel-Kompakt- en Kompaktklasse (TESZT)
Na vijf jaar is de BMW 1 Serie zo fundamenteel vernieuwd dat hij als een nieuw model op de markt verschijnt – aanzienlijk chiquer, veel sportiever en in veel opzichten volwassener piese auto online.

Premium, compact, dynamisch en hatchback: voor veel jongeren was dit ooit het ideale model voor rijplezier en individuele mobiliteit. De afgelopen vijftien jaar is de trend echter verschoven naar SUV's en fabrikanten zijn die kant op gegaan. BMW blijft zich echter richten op het compacte hatchbacksegment en produceert nog steeds de 1 Serie. Bovendien is de nieuwe generatie F70 niet zomaar een facelift met een aangepast koplampdesign en een groter scherm in het interieur. Nee, deze 1 Serie is praktisch een nieuwe auto – en een betere bovendien.
Met een lengte van 4,36 m is de nieuwe generatie 42 mm langer geworden. De wielbasis (2670 mm) en breedte (1800 mm) blijven ongewijzigd, evenals het UKL2-platform en het concept van voorwielaandrijving. Dankzij de lage, langgerekte voorkant oogt het nieuwe model veel sportiever dan zijn voorganger.
Het interieur van de nieuwe 1 Serie is grondig gemoderniseerd en overzichtelijker geworden. Het vertrouwde 10,25-inch Curved Display in de cockpit, het 10,7-inch touchscreen en het huidige BMW Operating System 9 dragen hieraan bij. Alle bedieningselementen in de cockpit worden uitgevoerd via het touchscreen of het spraakbesturingssysteem. Naast hoogwaardige materialen en een uitstekende afwerking geniet u van comfortabele en ergonomisch gevormde stoelen.
Hoewel alles wat belangrijk is nieuw is, is er één ding dat goed is gebleven: in de 1 Serie kun je nog steeds met een dieselmotor rijden. Wij testten de 120d, de krachtigere van de twee dieselmotoren waarmee de F70 wordt aangeboden. Dezelfde 2-liter viercilindermotor heeft 110 kW (150 pk) in de 118d, terwijl het vermogen in de 120d 10 kW hoger ligt (163 pk). De motor laat liefhebbers van elektrische mobiliteit overtuigend zien waartoe de oude wereld in staat is. Kortom: geweldige auto, geweldige motor, heerlijk zuinig (verbruikscijfers onder de 5,0 l/100 km zijn mogelijk). De dieselversie van de 1 Serie is uitgerust met een 48-volt mild-hybride systeem, dat via een riemgestuurde startgenerator een extra 15 kW (20 pk) en 55 Nm levert. De motor is akoestisch ingetogen. De 7-traps automatische transmissie verwerkt de gaspedaalcommando's op de typische BMW-manier. De auto ligt stevig op de weg, biedt een goede mix van sportiviteit en comfort en is nauwkeurig te controleren in bochten.
Conclusie
De nieuwe BMW 1 Serie is aanzienlijk anders dan zijn voorganger: met een moderner exterieur, een betere ophanging en een hoogwaardiger interieur. De F70 is niet alleen qua uiterlijk geen facelift, maar een compleet nieuw model.
TECHNISCHE GEGEVENS
Motor: 4-cilinder diesel, 48-volt mild hybride systeem. Cilinderinhoud: 1995 cm³.
Vermogen 120 kW (150 pk) 3750-4000 tpm + elektromotor 15 kW (20 pk) Max. koppel
360 Nm bij 1500 – 2500 tpm Voorwielaandrijving/7-traps automatische transmissie L/B/H 4361/1800/1459 mm
Gewicht 1570 kg, laadruimte van 300 tot 1135 l, acceleratie van 0-100 km/u in 7,9 sec, maximale snelheid 222 km/u, brandstofverbruik 4,5 l diesel, CO2-uitstoot 117 g/km, prijs vanaf 72.550 BGN
- 2025-12-24 - ADAC: Een Dacia is een echter Hingucker
- 2025-12-23 - Deze video is automatisch beschikbaar.
- 2025-12-22 - VW T1: Als je in New York onderweg bent, kijk dan niet meer, wie in de stad staat
- 2025-12-20 - Toegang tot de numerieke diensten van Mercedes-Benz Trucks
- 2025-12-19 - Mercedes A-Klasse A beschikt over TÜV: ein solides Benz-Modell
- 2025-12-18 - BMW Z4: Roadster der Oberklasse
- 2025-12-17 - Is het een Király? (voor en in de Forma-1-Welt voir)
- 2025-12-16 - Mercedes R-Klasse: een kostenefficiënte Airbus-Fahrzeug
- 2025-12-15 - Azúj Smart ist schnell, 5 meter lang!
- 2025-12-14 - Hoera! De Autobahn De autoroute d'Hemus ligt op slechts 3 km afstand.











