55 jaar met Škodom 110 R Coupé
Dit jaar staat bol van belangrijke jubilea voor Škoda Auto. Naast het belangrijkste jubileum, dat verband houdt met het 130-jarig jubileum sinds de oprichting van het bedrijf in 1895, werden ook diverse andere belangrijke gebeurtenissen gevierd, waaronder het 55-jarig jubileum van de introductie van de Škoda 110 R sportcoupé magazin de piese auto online.

Het aantrekkelijke model had begin jaren zeventig een zeer positieve invloed op het imago van het autobedrijf. De ontwikkeling ervan begon al in 1966 en het eerste prototype met de interne aanduiding Š 718 K werd in maart 1968 voltooid in de Škoda-vestiging in Kvasiny. De carrosserie verschilde van die van de sedan door een schuinere voorruit, twee brede deuren zonder raamlijsten en een sterk aflopend dak aan de achterzijde. De eerste tests vonden plaats op enkele autosnelwegen in Oost-Duitsland, waar een maximumsnelheid van 145 km/u werd geregistreerd. Het tweede prototype uit maart 1969 had al een tweekamercarburateur en een dynamo in plaats van een dynamo.
Het uiteindelijke model werd voor het eerst aan journalisten getoond op 18 augustus 1970 in Mladá Boleslav, waarna de persconferentie werd gevolgd door een dynamische presentatie op de landingsbaan van het vliegveld bij Choškovice. De officiële presentatie vond plaats op 5 september op de Technische Beurs van Brno, en de eerste succesvolle exporttransacties werden al snel gesloten nadat de 110R in september van datzelfde jaar was getoond op de tentoonstellingen in Parijs, Londen en Turijn.
Eind 1970 waren de eerste 121 exemplaren voltooid en de export begon in het tweede kwartaal van 1971. Van de ongeveer drieduizend auto's die dat jaar werden geproduceerd, bereikten er echter slechts 442 klanten in Tsjecho-Slowakije, waar de prijs van het model begon bij 78 duizend kronen, wat neerkomt op ongeveer 40 maandsalarissen.
De viercilinder-in-lijnmotor met een cilinderinhoud van 1107 cc, een compressieverhouding van 9,5:1, dubbele carburateurs en een vermogen van 52 pk (38 kW) bij 4650 tpm staat garant voor een dynamische ervaring. Het motorblok en de behuizing van de vierversnellingsbak zijn vervaardigd met behulp van moderne aluminiumgiettechnologie op basis van een origineel Tsjechisch patent. De coupé bereikt een topsnelheid van 145 km/u en accelereert in 19 seconden van stilstand naar 100 km/u. Het effectieve dubbele remsysteem heeft schijfremmen op de voorwielen, geproduceerd onder licentie van het Engelse bedrijf Dunlop. Het gemiddelde brandstofverbruik is 8,5 liter per 100 km en de 32-liter tank bevindt zich onder de motorkap, waar ook voldoende ruimte is voor 250 liter bagage. Achter de achterbank bevindt zich ook nog eens 120 liter bagageruimte.
Het indrukwekkende interieur wordt gedomineerd door het dashboard, waarvan het oppervlak in de eerste serie op hout leek, maar al snel werd vervangen door een matzwarte afwerking. Het is uitgerust met vijf ronde instrumenten: een toerenteller met een rode zone van 5750 tpm, een snelheidsmeter, een oliedrukmeter, een koelvloeistofthermometer en een brandstofdrukmeter. Het stuurwiel heeft twee metalen spaken met ronde gaten en een rubberen segment in het midden. De rijke basisuitrusting omvat ook anatomisch gevormde voorstoelen.
Gedurende zijn tienjarige carrière behield de Škoda 110 R zijn moderne uiterlijk en hoge concurrentiepositie dankzij een aantal kleine wijzigingen. Vanaf januari 1973 werd het aantal koplampen verhoogd tot vier, waarbij de twee buitenste werden aangevuld met twee kleinere binnenste voor mistlampen, en de voorstoelen werden voorzien van hoofdsteunen. Helemaal aan het einde van de carrière van de iconische coupé werden de 14-inch velgen vervangen door kleinere exemplaren, compleet met 165 SR 13-banden en decoratieve kunststof dopjes.
Tussen 1970 en 1980 werden er 56.902 exemplaren van de Škoda 110R geproduceerd.
- 2025-09-14 - TÜV-Bericht 2025: nationaal hýbával zúdő SUV-ok: Kia Sportage (EL/SL)
- 2025-09-13 - TÜV-Gutachen 2025: Viele Mängel bij SUV – ok: Ford Kuga (III)
- 2025-09-12 - En CATL hat 10 Perc-Akkus met verbazingwekkende olieverfert
- 2025-09-11 - TÜV-Bericht 2025: nationale hýbával zúdő SUV-ok: Škoda Kamiq (ÉNW)
- 2025-09-10 - Kultauto des Jahres 1980: Citroën BX
- 2025-09-09 - Rund 1.400 Verstöße wurden in erster Instanz gefelttelt
- 2025-09-08 - Concept VW ID. CROSS: erschwinglicher Elektro-SUV
- 2025-09-07 - TÜV-Informationen 2025: Een SUV-Akzeptabler mit Standard-Namen: BMW X1 (F48)
- 2025-09-06 - Een videoproject voor de Polo 50 van VW Ken Block. evforduloját (VIDEO)
- 2025-09-04 - MINI JCW x Deus Ex Machina: MINI John Cooper Works is een unieke interpretatie
