Concept VW ID. CROSS: erschwinglicher Elektro-SUV

Volkswagen presenteert op de IAA MOBILITY in München (8-14 september) een elektrische compacte SUV: de ID. CROSS Concept – geschikt voor zowel de stad als lange ritten magazin de piese auto online.

Concept VW ID. CROSS: erschwinglicher Elektro-SUV

Thomas Schaefer, CEO van het merk Volkswagen en lid van de raad van bestuur van de Groep, zei hierover: "Vanaf het begin was het mijn doel om de beste versie van het merk Volkswagen sinds de oprichting te bouwen. De conceptauto van de toekomstige ID. CROSS bewijst dat we nu al echt resultaten boeken – met een nieuw design, veel technologieën die typisch zijn voor de hogere klassen, verbeterde rijeigenschappen en kwaliteit, en bovenal met de 'juiste' naam. Met deze nieuwe generatie Volkswagen maken we onze beloften waar."

Vier nieuwe compacte elektrische modellen. Na de ID.2 all, de ID.GTI Concept (gebaseerd op de ID.2 all) en de ID.EVERY1 is de ID.CROSS Concept de vierde kleine elektrische conceptauto. De productieversies van deze nieuwe Volkswagen-modellen komen vanaf 2026 op de markt. "De wereldpremière van de nieuwe ID.Polo is gepland voor de eerste helft van 2026. De ID.Polo GTI wordt kort daarna gepresenteerd. Beide modellen worden, nog licht gecamoufleerd, getoond op de IAA MOBILITY. De ID.CROSS beleeft zijn wereldpremière in de zomer van 2026. De ID.EVERY1, die in München wordt getoond, zij het nog als conceptauto, wordt een hoogtepunt in 2027."

Alle vier de nieuwe ID.-modellen maken deel uit van een merkoverstijgende productcampagne van Brand Group Core (SEAT & CUPRA, ŠKODA, Volkswagen, Volkswagen Bedrijfswagens), waarbij de merken van de Groep nieuwe modellen lanceren in het instapsegment van elektrische mobiliteit. Brand Group Core maakt doelbewust gebruik van synergieën en schaalvoordelen om in Europa bijzonder aantrekkelijke elektrische voertuigen aan te kunnen bieden, zowel technisch als qua prijs.

Strak en positief – iconisch en indrukwekkend. De ID. CROSS Concept, in Urban Jungle groen, weerspiegelt een nieuwe, strakke en indrukwekkende designtaal. Volkswagen Design Director Andreas Mindt legt uit: "We noemen onze nieuwe designtaal 'True Positive'. Deze is gebaseerd op onze drie designelementen: stabiliteit, sympathie en het geheime ingrediënt. Het zal elke nieuwe Volkswagen in de toekomst kenmerken. De ID. CROSS Concept is een SUV die trends zet in plaats van ze te volgen, en die de merkidentiteit naar de toekomst draagt." De positieve persoonlijkheid van de ID. CROSS Concept is direct herkenbaar aan de voor- en achterkant. Met zijn graphics en 3D-lichtsignatuur wekken ze de indruk dat de auto 'glimlacht'. Andreas
Mindt voegt eraan toe: "Een Volkswagen moet sympathiek, uniek en karaktervol zijn. Daarom verwijzen we in de ID. CROSS Concept bewust naar Volkswagen-iconen zoals de Golf en de VW-bus – dat is ons 'geheime ingrediënt'. Dat zie je bijvoorbeeld terug in de charismatische C-stijlen en de volledig rechte raamlijn. Weinig massamerken ter wereld kunnen profiteren van zo'n sterke traditie. En dat zal altijd in onze gereedschapskist zitten op onze reis naar de toekomst."

Compact en gemakkelijk te parkeren. De SUV-conceptauto die op de IAA MOBILITIE wordt getoond, is 4161 mm lang met een wielbasis van 2601 mm, 1839 mm breed en 1588 mm hoog. De afmetingen zijn vergelijkbaar met die van de huidige T-Cross, maar dit geldt niet voor de velg-bandcombinatie: de ontwerpers hebben speciaal voor de ID. CROSS Concept een 21-inch lichtmetalen velg ontwikkeld, genaamd Balboa. In samenwerking met Goodyear zijn speciale 235/40 R21-banden ontworpen, die het ontwerp van de velg doortrekken in de zijwand van de band.

Veel ruimte – compacte afmetingen. Het interieur van de vijfzits ID. CROSS Concept is zeer ruim en heeft een bovengemiddelde bagageruimte van 450 liter. Een extra opbergvak (25 liter) onder de motorkap zorgt voor extra ruimte. De ongebruikelijke breedte van de auto en het ruime interieur zorgen voor een groter ruimtegevoel. Enerzijds is de ID. CROSS Concept dankzij zijn compacte buitenafmetingen perfect geschikt voor gebruik in de stad. Tegelijkertijd is het een veelzijdige auto, geschikt voor gezinnen en vrienden, die ook langere ritten met gemak aankan.

Interieuroase met een verfijnde loungesfeer. Het interieur van de ID. CROSS Concept is ontworpen als een ruimte voor comfort en genot. Het overtuigt met hoogwaardige materialen en een aangenaam gevoel, inclusief textieloppervlakken. Vooraf geconfigureerde licht-, geluids- en klimaatmodi (Atmospheres) transformeren het Vanilla Chai-interieur (een warme beige tint) in een verfijnde lounge met maximaal comfort. Plantenmotieven op de schermen en zelfs echte planten in de visueel zwevende middenconsole versterken het gevoel van gezelligheid. Een extra highlight zijn de speciaal ontworpen stoelen in de conceptauto, die volledig kunnen worden neergeklapt om een comfortzone te creëren in de stijl van de VW-bus. Alles is in het zicht en onder controle. De innovatieve cockpit met doordachte ergonomie en intuïtieve bediening zorgt voor gefocuste aandacht onderweg. In de ID. CROSS Concept heeft Volkswagen een harmonieus samenspel gecreëerd tussen displays met intuïtieve menustructuren, natuurlijke spraakbediening en knoppen voor directe functies. Het multifunctionele stuurwiel met overzichtelijke knoppen is volledig opnieuw ontworpen. De twee centrale displays van de ID. De CROSS Concept is op één visuele as geplaatst: het digitale instrumentenpaneel (28 cm/11 inch) en het centrale touchscreen-display van het infotainmentsysteem (diameter: 33 cm/13 inch).

MEB+ – de volgende stap in de elektrische evolutie. Technisch gezien is de voorwielaangedreven ID. CROSS Concept gebaseerd op de modulaire elektrische aandrijflijn MEB, die in de toekomst continu verder zal worden ontwikkeld met verbeteringen aan MEB+, onder andere op het gebied van motoren, batterijen en software. Kai Grünitz, lid van de raad van bestuur van het merk Volkswagen en verantwoordelijk voor de ontwikkeling, zegt: "MEB krijgt vanaf volgend jaar een nieuwe softwaregeneratie, wat een merkbare functionele verbetering van veel systemen voor onze klanten met zich meebrengt. Deze verdere ontwikkeling van het voor Volkswagen typische modulaire systeem voegt functies toe aan voertuigen uit hogere voertuigsegmenten, zoals de verder verbeterde Travel Assist. MEB+ is daarmee de technische sleutel om elektrische voertuigen zoals de productieversie van de ID. CROSS Concept en de nieuwe ID. Polo met bovengemiddelde producteigenschappen in zijn klasse tegen aantrekkelijke prijzen te kunnen aanbieden."

Nieuw aandrijfsysteem – made in Europe. De ID. CROSS Concept beschikt over een nieuw ontwikkeld, state-of-the-art aandrijfsysteem. Twee centrale modules zijn de elektrische aandrijfmotor inclusief vermogenselektronica geïntegreerd in het vooras-systeem en de hoogspanningsaccu in de vloer. De elektrische aandrijfmotor in de conceptauto ontwikkelt een vermogen van 211 pk (155 kW) en drijft de voorwielen aan. De geschatte WLTP-actieradius voor de nieuwe ID. CROSS Concept is tot 420 kilometer. Twee andere waarden zijn belangrijk voor e-bike-rijders en liefhebbers van compacte campers: de kogelkoppeling is ontworpen voor een trekgewicht van 75 kg – genoeg om twee e-bikes te vervoeren. Het maximale aanhangergewicht is tot 1.200 kg (met remmen,
helling 8%).

Auto-onderdelen AutoPower
Auto-onderdelen AutoPower

Thomas Schaefer, CEO van het merk Volkswagen en lid van de raad van bestuur van de Groep, zei hierover: "Vanaf het begin was het mijn doel om de beste versie van het merk Volkswagen sinds de oprichting te bouwen

Vier nieuwe compacte elektrische modellen