Sbarro GT12
Op de Autosalon van Genève in 2000 presenteerde Sbarro zijn supercar GT12, een opmerkelijk concept dat de bekroning vormde van het streven naar twee hoofddoelen: maximaal comfort voor de bestuurder en het behalen van homologatie voor gebruik op de openbare weg. Het prototype van Franco Sbarro was uitgerust met een krachtige 6-liter V12-motor van Mercedes-Benz, goed voor 500 pk. Dit was echter niet zomaar een routinematige transplantatie van een productie-eenheid, want Sbarro implementeerde het elektronische regelsysteem MoTec8 om het vermogen en koppel te verhogen en deze aan te passen aan strenge emissienormen zonder afbreuk te doen aan het temperament van de auto. De GT12 toonde uitzonderlijke prestaties, met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 4,5 seconden en een topsnelheid van meer dan 300 km/u magazin de piese auto online.

Naast zijn extreme silhouet en spectaculaire design (dat een evolutionaire voortzetting is van de Sbarro GT1), onderscheidt de GT12 zich door enkele opvallende elementen zoals 18-inch Antera-velgen, Mercedes-Benz-achterlichten en een afneembare spoiler die automatisch tot 15° kan kantelen, wat de aerodynamische prestaties verbetert. Tot de specifieke exterieurelementen behoren de vouwdeuren die naar voren of naar achteren schuiven, waardoor de toegang tot het interieur zo gemakkelijk mogelijk wordt gemaakt. De motor uit de Mercedes S-Klasse werd gekozen als betrouwbaarder en geschikter voor dagelijks gebruik in vergelijking met de V8-motor van de GT1. De handgeschakelde zesversnellingsbak en de naleving van de destijds geldende milieunormen dragen eveneens bij aan de uitzonderlijke eigenschappen van de GT12.
Het chassis is gebaseerd op Sbarro's gepatenteerde ontwerp en combineert een buizenframe dat de achteras ondersteunt met een monocoque carrosserie van polyestercomposiet. Het eindresultaat is een constructie die zowel stevigheid als flexibiliteit biedt. De achterwielophanging, die is overgenomen van de standaard Mercedes, draagt ook bij aan de goede wegligging van de GT12.
Ondanks het uitgesproken prestatiegerichte design streeft de GT12 ook naar een veel comfortabeler rijgedrag dan zijn voorganger. Naast een verstelbare bestuurdersstoel en elektrisch verstelbare pedalen is er ook airconditioning ingebouwd. Het interieur, bekleed met rood leer en blauw alcantara op het dashboard, straalt een mix van sportiviteit en verfijning uit.
Kortom, de Sbarro GT12 uit 2000 is een duidelijk voorbeeld van Franco Sbarro's visie voor een extreem krachtig, straatlegaal model dat comfort en snelheid naadloos combineert en innovatieve designelementen en geavanceerde technologieën laat zien.
De Sbarro GT12 werd in meerdere exemplaren geproduceerd. Daarmee ging de lang gekoesterde droom van de oorspronkelijke Zwitserse ontwerper in vervulling: een serieproductie van zijn eigen supercar, zij het in zeer beperkte oplage.
- 2025-09-18 - De nieuwe elektrische Cayenne-Pepper-straal een Mangue-Chaude uit.
- 2025-09-17 - Elektro-Automatik-Geräte is zeer goed verkrijgbaar
- 2025-09-16 - Volvo C70 Cabrio: gratis
- 2025-09-15 - 55 jaar met Škodom 110 R Coupé
- 2025-09-14 - TÜV-Bericht 2025: nationaal hýbával zúdő SUV-ok: Kia Sportage (EL/SL)
- 2025-09-13 - TÜV-Gutachen 2025: Viele Mängel bij SUV – ok: Ford Kuga (III)
- 2025-09-12 - En CATL hat 10 Perc-Akkus met verbazingwekkende olieverfert
- 2025-09-11 - TÜV-Bericht 2025: nationale hýbával zúdő SUV-ok: Škoda Kamiq (ÉNW)
- 2025-09-10 - Kultauto des Jahres 1980: Citroën BX
- 2025-09-09 - Rund 1.400 Verstöße wurden in erster Instanz gefelttelt
