Pontiac Nagydíj 1966: nieuwe generatie
In 1965 werden alle full-size Pontiac-modellen, inclusief de Grand Prix, volledig gerestyled. Dit waren de eerste modellen van het bedrijf met het bekende ronde carrosserieprofiel, dat leek op een Coca-Cola-fles. Terwijl andere Pontiac-coupés datzelfde jaar een semi-fastback-daklijn kregen (een stijl die hij deelde met enkele andere GM-divisies), behield de Grand Prix de exclusieve geometrische lijn van de achterste stijlen, met alleen de achterruit licht naar binnen afgerond. Deze nieuwe generatie Pontiac introduceerde ook voor het eerst de afdekkingen voor de achterspatbordopeningen, vergelijkbaar met de luxere modellen van Cadillac, Buick en Oldsmobile piese auto online.

Het interieur werd herzien met nieuwe panelen met een groter oppervlak van walnotenhouten afwerking, dat nu doorliep tot aan de middenconsole. De stoelen waren standaard, het stuurwiel was volledig nieuw, met een ingebouwde claxon die de kenmerkende chromen ring van eerdere modellen verving. De stoelen konden worden bekleed met vinyl of stof. Nieuw voor 1965 was de optie van een doorlopende voorbank met een neerklapbare middenarmsteun en diverse bekledingsopties.
De Grand Prix behoudt zijn positie als duurste model, met alle uitrusting die beschikbaar is op de Bonneville hardtop coupé, en is te koop voor $ 3.426 (equivalent aan $ 34.184 in 2024). Nieuwe opties zijn onder andere de automatische airconditioning "Comfort Control", die voor het eerst door Cadillac in 1964 werd geïntroduceerd en verkrijgbaar is als aanvulling op het standaard Circ-L-Aire airconditioningsysteem, evenals alarmlichten en veiligheidsgordels.
De motoropties werden herzien en waren in 1965 beperkt tot de standaard 389 kubieke inch (6,4 liter) V8, waarvan het vermogen werd verhoogd tot 333 pk (248 kW) met handgeschakelde versnellingsbak of 325 pk (242 kW) met automaat. De 389 Tri-Power en 421 motoren werden als optie toegevoegd – beide met 338 pk (252 kW), de 421 Tri-Power met 350 pk (260 kW) en de 421 HO Tri-Power met 376 pk (280 kW).
De standaard handgeschakelde drieversnellingsbak en de optionele vierversnellingsbak waren identiek aan die van 1964, maar er werd een nieuwe drietraps Turbo Hydramatic koppelomvormer toegevoegd. Deze was in principe vergelijkbaar met Fords Cruise-O-Matic en Chryslers TorqueFlite, en verving de oudere drietraps Roto Hydramatic hydraulische transmissie.
In 1966, toen de auto op de foto's werd geproduceerd, onderging de Grand Prix slechts enkele kleine uiterlijke wijzigingen, waaronder een nieuwe, meer afgeronde radiatorgrille die in tweeën werd gedeeld, en een nieuwe afwerking van de verborgen achterlichten. Het instrumentenpaneel was voorzien van een gemoderniseerd vierkant paneel. De Strato-stoelen, met "Morrokide"-bekleding, waren eveneens volledig nieuw, met hogere rugleuningen en verbeterde zijdelingse steun.
Het motoraanbod bleef grotendeels ongewijzigd, met uitzondering van de optionele 338 pk (252 kW) Tri-Power 389, die werd stopgezet. Alleen de grotere 421 had een dubbele carburateur. Deze werd echter voor het laatst aangeboden in 1966, waarna General Motors de toepassing van meerdere carburateurs in alle GM-voertuigen verbood, behalve in de Chevrolet Corvette, met ingang van modeljaar 1967.
De auto op de foto's – Pontiac Grand Prix, modeljaar 1966 – werd gepresenteerd tijdens de 35e retroparade ter gelegenheid van Spasovden, gehouden op 31 mei 2025 in Sofia. Hij maakt deel uit van de collectie van Ivaylo Zafirov en is uitgerust met een 6,4-liter motor met een vermogen van 330 pk.
- 2025-06-12 - Un Hyundai presenteert de Basisversie van de Ioniq 6 N.
- 2025-06-11 - Een minisector omvat in totaal 980 auto's en 285 motorvoertuigen
- 2025-06-10 - Brujas Mercedes-Model: Mercedes CLS
- 2025-06-09 - Stellantis Heritage is met het exclusieve model Abarth 695 in Clubu Italia
- 2025-06-08 - Onze Multivan voor 8 personen is beschikbaar in Bolgar-Piacot
- 2025-06-06 - Ik heb een nieuwe automaat van BMW Motorrad
- 2025-06-05 - Het komt met de BMW i4 Topmodel 601 lóeről
- 2025-06-04 - Škoda Superb 1.5 TSI m-HEV: en cseh E-szätná národná tálángel (TESZT)
- 2025-06-02 - Subaru BRZ: Je bent een purist, je l'ai dit! (TESZT)
- 2025-06-01 - Ein Legérdekesebbek a Spasovden 2025-ből
