Tatra 141: Deze is de Bulgaarse Traktorenterminal

Begin jaren vijftig werd het nieuwe wegtransportmaterieel in Bulgarije voornamelijk geleverd vanuit Oost-Europese landen, met Tsjecho-Slowakije als een van onze belangrijkste partners op dit gebied. Naast de bekende en meer in massa geproduceerde modellen van auto's, vrachtwagens en bussen, kwamen er ook beperkte aantallen exotische voertuigen vandaan, die grote belangstelling wekten. Daaronder bevond zich de extreem krachtige vrachtwagen voor het vervoer van bijzonder zware ladingen met afwijkende afmetingen, de Tatra 141. De exemplaren, die op enkele van de grootste bouwplaatsen van ons land werkten, konden ladingen vervoeren die voor andere vrachtwagens ondenkbaar waren, zoals gigantische waterturbines, locomotieven en zelfs grote schepen piese auto online.

Tatra 141: Deze is de Bulgaarse Traktorenterminal

Het model is ontwikkeld op basis van de traditionele en in de praktijk bewezen voordelen van de Tatra 111 R-trucks. Dit staat garant voor betrouwbaarheid, een stabiel vermogen en operationele capaciteit, zelfs onder extreem slechte weersomstandigheden en moeilijk terrein.

De Tatra 141 heeft een zeer goed gesynchroniseerde transmissie en extra tandwielen in de wielen om het toerental te verlagen. Daarnaast is er een massieve lier, zowel voor als achter, met stabiele koppelingsmechanismen voor het trekken van zware aanhangers. Het gewicht met volledige uitrusting bedraagt 12.780 kg. Het hellingsvermogen van de maximaal beladen trekker met aanhanger, met een totaal tonnage van 100 ton op verharde wegen, bedraagt 9,24%.

De beproefde motor van de Tatra 111 A5 is een 12-cilinder, V-vormig met een hoek van 75 graden tussen de cilinderrijen en een cilinderinhoud van 14.825 cc. De compressieverhouding is 16,5:1 en het maximumvermogen bereikt 185 pk bij 2000 tpm.

De vooras is constructief een zelfstellende as met onafhankelijke ophanging, voorzien van een dubbel dubbelwerkend tandwiel met interne tandwielaangrijping en een differentieel.

De achterassen zijn zelfstellende assen met onafhankelijke wielophanging en dubbele dubbelwerkende tandwielen met interne tandwielaangrijping, alsmede wielreductietandwielen, een differentieel en een transmissierem.

De versnellingsbak is uitgerust met vier versnellingen vooruit en één achteruit, waarbij de extra versnellingsbak twee standen heeft: de zogenaamde speed voor normaal rijden op de weg en één voor offroad rijden. De besturing is voorzien van een servo.

De cabine heeft vier deuren, met drie zitplaatsen voorin en vijf extra zitplaatsen achterin. Indien nodig kunnen de zitplaatsen worden omgebouwd tot vier slaapplaatsen. De lier is in het chassis gemonteerd en is voorzien van een speciale voorziening om te voorkomen dat de maximale trekkracht wordt overgedragen. De aandrijving vindt plaats via een scharnierende aftakas met behulp van de extra versnellingsbak. Het chassis is voorzien van geleiderollen voor het touw, waardoor het in alle richtingen kan bewegen.

Auto-onderdelen AutoPower
Auto-onderdelen AutoPower

Het model is ontwikkeld op basis van de traditionele en in de praktijk bewezen voordelen van de Tatra 111 R-trucks

De Tatra 141 heeft een zeer goed gesynchroniseerde transmissie en extra tandwielen in de wielen om het toerental te verlagen