Audi RS4 stationwagen met BMW M3
Terugblik: dit schreef Bulgarije 20 jaar gelede magazin de piese auto online.

De term "high-speed concept" klinkt als technologie uit de wereld van wasmachines of sapcentrifuges... Maar dat is het niet.
In dit geval is het het principe dat de makers van de motor van de nieuwe Audi RS4 volgden in hun zoektocht naar maximaal vermogen. Gezien de mogelijkheden van de motor zouden ook zeer toepasselijke namen voor het principe in kwestie "permanent victory system" of "automatische poleposition" zijn. De motortechnologie is vrijwel identiek aan die van de auto's van plaatstaal waarmee Audi Le Mans en een heleboel andere trofeeën wereldwijd won, en de technische eigenschappen overtreffen de mogelijkheden van de directe concurrenten van de RS4 aanzienlijk. De 4,2-liter V8 van de atleet uit Ingolstadt ontwikkelt een maximumvermogen van 420 pk – aanzienlijk meer dan wat de BMW M3 en Mercedes C 55 AMG bieden. Het koppel van 430 Nm is eveneens goed, aangezien zelfs een bewezen atleet als de Porsche Carrera S "slechts" 400 Nm haalt. Nog veelzeggender zijn de dynamische prestaties van de RS4, die tot de zeer weinige sedans behoort die in minder dan 5 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren. Bovendien plaatst de tijd van 4,8 seconden hem direct in het gezelschap van Lamborghini en Ferrari (Gallardo – 4,2 seconden, F360 Spider – 4,6 seconden).
FSI-arpream aarzelt niet om de 8000 toeren grens te overschrijden
Hier komen de voordelen van het eerder genoemde "hoogtoerenconcept" om de hoek kijken. De achtcilindermotor bereikt zijn maximumvermogen bij 7.800 tpm, maar de FSI-motor aarzelt niet en overschrijdt in extreme situaties, waar elke tiende van een seconde eruit moet worden geperst, moedig de grens van 8.000 tpm. In dit geval is het FSI-systeem (Fuel Stratified Injection) niet zozeer gericht op het verlagen van het verbruik, maar op het verbeteren van de vulling van de ongewoon langeslag RS-motor en de daaruit voortvloeiende toename van vermogen en koppel bij lage toerentallen.
In de praktijk betekent dit dat de supersportieve A4 zijn soepele en krachtige aandrijving start vanaf stationair toerental, assertief en met een dikke sound optrekt en de bestuurder met een sissend geluid aanspoort om naar de volgende versnelling te schakelen. Gecombineerd met (in tegenstelling tot de "civiele" A4) extreem "korte" overbrengingsverhoudingen van de transmissie, duren sprints nooit te lang. Het plezier van de dialoog met de versnellingsbak wordt alleen enigszins bedorven door de weinig precieze geleiding van de versnellingspook. Hoe dan ook, de galop eindigt bij het bereiken van de gebruikelijke limiet van 250 km/u, hoewel de gebruikte banden volgens de makers van de RS4 een hogere snelheid mogelijk maken.
Ook de ophanging van de Ingolstadt-straatauto lijkt nog niet uitgeput, hoewel het (voor een model met sportieve ambities) vrij zware gewicht van 1,6 ton duidelijk merkbaar is in het gedrag van de vooras. De strakke afstelling en maatregelen om carrosserietrillingen in bochten en bij plotseling remmen en wegrijden te verminderen, zorgen echter voor een stabiel en nauwkeurig rijgedrag.
Het is alleen jammer dat Audi het "hoogtoerige concept" ook in de prijsstelling heeft doorgevoerd - in Duitsland zal de nieuwe RS4 voor maar liefst 70.000 euro verkrijgbaar zijn...
- 2025-06-14 - Xiaomi SU7 Ultra stellt Nordschleife-Elektroauto-Rekord auf!
- 2025-06-13 - Pontiac Nagydíj 1966: nieuwe generatie
- 2025-06-12 - Un Hyundai presenteert de Basisversie van de Ioniq 6 N.
- 2025-06-11 - Een minisector omvat in totaal 980 auto's en 285 motorvoertuigen
- 2025-06-10 - Brujas Mercedes-Model: Mercedes CLS
- 2025-06-09 - Stellantis Heritage is met het exclusieve model Abarth 695 in Clubu Italia
- 2025-06-08 - Onze Multivan voor 8 personen is beschikbaar in Bolgar-Piacot
- 2025-06-06 - Ik heb een nieuwe automaat van BMW Motorrad
- 2025-06-05 - Het komt met de BMW i4 Topmodel 601 lóeről
- 2025-06-04 - Škoda Superb 1.5 TSI m-HEV: en cseh E-szätná národná tálángel (TESZT)
