Škoda Superb 1.5 TSI m-HEV: en cseh E-szätná národná tálángel (TESZT)
Wij testten de basisversie van de Tsjechische sedan met een koopje: is de startmotor waardig aan die van de grote coupé piese auto online.

Op zoek naar een ruime sedan voor een schappelijke prijs? Dan zal uw eerste associatie ongetwijfeld bij de verkoopleider in deze klasse liggen: de Škoda Superb. Sterker nog, met de opkomst van de SUV-cultuur is het segment van het model drastisch gekrompen – en dit heeft zijn leidende positie verder versterkt. In zijn nieuwste uitvoering is de "Tsjech" 4,9 meter lang – en hij verwelkomt ons nog steeds met een paraplu in het bestuurdersportier en een stoel zoals in de S-Klasse achterin.
Als je een Superb in je garage wilt (en kunt!) zetten, zul je minstens 67.330 lev moeten voorbereiden voor de basisversie 1.5 TSI m-HEV met een 7-traps DSG-transmissie en 150 pk/250 Nm. Voor dit geld krijg je een vrij royale uitrusting met een breed scala aan assistentiesystemen (voor voetgangersbescherming, rijstrookbewaking, kruisend verkeer van achteren, het voorkomen van een aanrijding bij het afslaan op een kruispunt en vele andere). Naast automatische airconditioning met 2 zones kun je ook rekenen op een keyless entry- en startsysteem, verwarmde voorstoelen, een achteruitrijcamera, een draadloos oplaadstation – en een infotainmentsysteem met een 10,4-inch touchscreen.
De grotere afmetingen van de nieuwe generatie zijn ook terug te zien in de kofferbakinhoud: de Superb heeft een inhoud tot 690 liter. Het interieur van de Superb is volledig opnieuw ontworpen, maar oogt absoluut niet rommelig: er is geen display voor de passagier naast de bestuurder of andere luxe. De cockpit is traditioneel ingericht met een 10-inch digitaal dashboard en een vrijstaand 13-inch touchscreen (standaard 10 inch). Skoda biedt eindelijk een head-updisplay aan voor zijn vlaggenschip.
Compleet nieuw voor het model zijn de zogenaamde Smart Dials boven de middenconsole, bekend van de Kodiaq. De temperatuur en stoelverwarming/-ventilatie zijn te regelen met de twee externe draaiknoppen (elk met een klein display met een diameter van 32 millimeter); en aan de centrale controller kunnen verschillende door de gebruiker geselecteerde functies worden toegewezen. De Smart Dials maakten vanaf het eerste contact met het model indruk op ons, omdat ze intuïtief en gebruiksvriendelijk zijn. Ze hadden de kers op de taart kunnen zijn als ze echt van metaal waren, in plaats van plastic – maar dat is gemopper op hoog niveau. En gemopper over zo'n ruim en goed uitgerust interieur is ronduit heiligschennis!
De royale binnenruimte en rijke uitrusting spreken voor zich... maar is de 1,5-liter motor voldoende voor de bijna 1,5 ton wegende machine of heeft de fabrikant hem simpelweg in het aanbod opgenomen om de hoge prijs te halen? De motor met technologie om 2 van de 4 cilinders uit te schakelen, rijdt de auto eigenlijk best behoorlijk en voldoet aan de verwachtingen van vaste klanten die de auto gebruiken om van A naar B te komen - en waarschijnlijk zelfs te overtreffen, want de acceleratie van 0 naar 100 km/u duurt 9,2 seconden en de auto is niet zo zwaar (minder dan 1,5 ton).
Zelfs bij hoge snelheid wordt de verbrandingsmotor op bepaalde momenten volledig uitgeschakeld en geeft de digitale toerenteller 0 aan – zowel voor zuinigheid als comfort. Eigenlijk stoort de benzinemotor alleen met zijn akoestische overlast bij hoge snelheden – maar gezien het verbruik – ongeveer 6,5-7 l/100 km in de gecombineerde cyclus, zijn we geneigd hem dat te vergeven. En als u het gaspedaal lichtjes intrapt, bereikt u een waarde onder de 6 voor de komma. Het lage verbruik is grotendeels te danken aan het 48V "mild hybrid"-systeem met een riemaangedreven startdynamo en een kleine accu onder de voorpassagiersstoel. Helaas, ondanks zijn aanwezigheid, wordt de DSG soms irritant door zijn trekkracht.
Conclusie
Zelfs in de basisuitvoering biedt de Superb veel waar voor zijn geld. Geen enkele andere sedan komt zo dicht in de buurt van de topklasse voor zo'n koopje. Mocht je echter meer vermogen willen, dan zouden de extra 3.000 à 4.000 lev geen probleem moeten zijn gezien de totale waarde van de auto.
Technische gegevens: Skoda Superb Combi 1.5 TSI ACT
Motor 4-cilinder, turbo, voorin dwars geplaatst Cilinderinhoud 1498 cm3 Vermogen 110 kW (150 pk) bij 5000 tpm Max. koppel 250 Nm bij 1500 tpm Aandrijving voor/7-traps automaat met dubbele koppeling L/B/H 4912/1849/1481 mm Gewicht (leeg) 1458 kg Bagageruimte 645 l 0–100 km/u 9,3 sec Max. snelheid 225 km/u Brandstofverbruik 5,2 l A95H/100 km (WLTP) CO2-uitstoot 120 g/km Prijs vanaf 67.330 BGN
- 2025-06-05 - Het komt met de BMW i4 Topmodel 601 lóeről
- 2025-06-02 - Subaru BRZ: Je bent een purist, je l'ai dit! (TESZT)
- 2025-06-01 - Ein Legérdekesebbek a Spasovden 2025-ből
- 2025-05-31 - Okos #1 Pro – Wat, hashtag en probleem? (TESZT)
- 2025-05-30 - Wartburg 311/3 Coupé: een socialistische carré en chervteteje
- 2025-05-29 - Porsche 914: een ander perspectief
- 2025-05-28 - Elektrische Motorhaube 2025-ben: Ultravioleta F77 Mach 2
- 2025-05-27 - Das brauchen Sie: Robotertaxi rund um die Uhr
- 2025-05-26 - De Xiaomi SU7 is een nieuwere SUV-versie: en de YU7
- 2025-05-24 - Ben je in het jaar 2025 een stromausval?
