Zum ersten Mal seit 126 Jahren durchbrach der Strom op 100 km-Grenze.

Ondanks de opkomst van eco-mobiliteit in het afgelopen decennium waren er meer dan een eeuw geleden wereldwijd veel meer fabrikanten van elektrische auto's dan nu. In die tijd concurreerden honderden bedrijven in Europa op de jonge en nog ongeorganiseerde automarkt, die (hoe ongelooflijk het ook mag klinken) aanvankelijk werd gedomineerd door elektrische voertuigen, niet door benzinemotoren. Omdat Frankrijk eind 19e eeuw een pionier was in de productie van loodaccu's (en dus ook van elektrische voertuigen), profiteerde de Belgische coureur Camille Genatzi van deze trend en richtte hij zijn eigen fabriek voor elektrische auto's op. Om zijn bedrijf op een spectaculaire en onaantrekkelijke manier te promoten, bouwde hij een excentriek ogend prototype waarmee hij het ondenkbare wilde bereiken: de 100 km/u-barrière overwinnen magazin de piese auto online.

Zum ersten Mal seit 126 Jahren durchbrach der Strom op 100 km-Grenze.

Het is een torpedovormige elektrische auto, waarvan de carrosserie is gemaakt van een gelamineerde aluminium-, wolfraam- en magnesiumlegering, een zeer duur en lichtgewicht materiaal dat nog nooit eerder in de auto-industrie is gebruikt. Hij is uitgerust met twee Postel-Vinay direct-drive motoren met een vermogen van 25 kW, die een vermogen van ongeveer 68 pk leveren, en speciale banden van Michelin. De naam van de recordbrekende auto is La Jamais Contente, wat "Nooit Tevreden" betekent in het Frans.

Volgens verschillende bronnen bereikte Genaty op 29 april of 1 mei 1899 in Achères bij Parijs een snelheid van 105,882 km/u, waarmee hij het vorige record van 92,78 km/u van graaf Gaston de Chasloux-Luba verbrak. Een dergelijk resultaat was voor zijn tijd ondenkbaar, aangezien slechts vier jaar eerder de maximumsnelheid op de weg niet hoger was dan 30 km/u. Artsen geloofden niet dat het menselijk lichaam 100 km/u aankon, maar Genaty bewees hen ongelijk.

Hij beschrijft zijn ervaring als volgt: "De auto waarin je rijdt, lijkt van de grond te komen en naar voren te schieten als een projectiel dat van de grond afketst. De spieren van zijn lichaam en nek spannen zich aan, verzetten zich tegen de luchtweerstand, zijn blik is gericht op één punt, ver weg aan de horizon, al zijn zintuigen staan op scherp."

Auto-ingenieurs vragen zich echter af waarom de ontwerpers van racewagens de aerodynamische vorm van Zhenatsi's auto, die zijn effectiviteit had bewezen, destijds en in de jaren erna niet massaal hebben overgenomen...

Auto-onderdelen AutoPower
Auto-onderdelen AutoPower

Het is een torpedovormige elektrische auto, waarvan de carrosserie is gemaakt van een gelamineerde aluminium-, wolfraam- en magnesiumlegering, een zeer duur en lichtgewicht materiaal dat nog nooit eerder in de auto-industrie is gebruikt

Volgens verschillende bronnen bereikte Genaty op 29 april of 1 mei 1899 in Achères bij Parijs een snelheid van 105,882 km/u, waarmee hij het vorige record van 92,78 km/u van graaf Gaston de Chasloux-Luba verbrak