Toyota GR GT: Een "Testversion"-magazine met V8-motor voor de Supra-steht voor de Tür.

Toyota heeft eindelijk zijn aankomende GR GT supercar onthuld – en het recept klinkt veelbelovend. Er is echter één klein addertje onder het gras piese auto online.

Toyota GR GT: Een "Testversion"-magazine met V8-motor voor de Supra-steht voor de Tür.

Het wachten is voorbij! Toyota heeft zijn gloednieuwe supercar onthuld – en het beste nieuws is dat de GR GT wordt aangedreven door een V8-motor met dubbele turbo.

Het zal echter nog wel even duren voordat het model op de markt komt. Hoewel de stoere GR GT er op de foto's al klaar voor serieproductie uitziet, noemt de Japanse autofabrikant het nog een prototype. De productieversie staat gepland voor 2027 – dus we zullen nog even geduld moeten hebben. Om de verwachtingen nog verder te verhogen, heeft Toyota nu de vermogenscijfers onthuld – en die beloven veel goeds.

650 pk en een topsnelheid van ruim 320 km/u

De grotere broer van de Supra – en de late opvolger van de legendarische 2000 GT – wordt een hybride. De kern bestaat uit een volledig vernieuwde V8-motor met dubbele turbo, bijgestaan door een elektromotor. Toyota heeft de achtcilindermotor met een cilinderinhoud van 3998 cc alles gegeven wat hij kon, met onder meer droogcarter-smering en een V-vormige configuratie met inboard turbo's. Het doel is minimaal 650 pk en 850 Nm maximumkoppel. De topsnelheid ligt boven de 320 km/u.

Volgens Toyota zijn de gegevens van secundair belang voor de GR GT – de rijervaring staat op de voorgrond. Wie ooit met de GR Yaris, of beter gezegd de GR Supra A90 Final Edition, heeft gereden, weet dat Toyota verstand van zaken heeft. Een schat aan ervaring, waaronder ervaring uit de autosport, is meegenomen in de ontwikkeling. En om te benadrukken hoe dicht de GR GT bij de autosport staat, werd ook de bijbehorende GR GT3-racewagen gepresenteerd op het Fuji Speedway-circuit.

Koolstofkeramische remmen en semi-gladde schijven

Terug naar de wegversie van de GR GT: een laag zwaartepunt en een evenwichtige gewichtsverdeling waren van groot belang voor het GR-team. Er werd gebruikgemaakt van een aluminium frame en carrosserie-elementen van glasvezel-carbon. Het streefgewicht is maximaal 1.750 kilogram. Dankzij het transaxle-principe van de 8-traps automaat, de nieuw ontwikkelde achtversnellingsbak, wordt een gewichtsverdeling van 45:55 verwacht. Componenten zoals koolstofkeramische remmen, ontwikkeld door Brembo, en Michelin Sport Cup 2-banden met speciale markeringen klinken veelbelovend.

Het ontwerp is absoluut anders. Op de foto's oogt de supercar gespierd en breed, maar niet overdreven getuned. De voorkant is langgerekt, de passagiersruimte is ver naar achteren geplaatst en in het prototype is hij in het zwart afgewerkt, waardoor de GT, die slechts 1,20 meter hoog is, nog lager oogt. De Japanners hebben bewust afgezien van indrukwekkende spoilers.

Zonder indrukwekkende vleugel

Het doel is om functionele aerodynamica te bereiken, waarvoor Toyota's WEC-team werd geraadpleegd. Om deze reden werd de vaste achterspoiler weggelaten. In plaats daarvan heeft de GR GT een uitstekende spoiler boven de doorlopende lichtstrip. De vier uitlaatpijpen zijn geïntegreerd in de diffuser en iets naar het midden verplaatst. Toyota belooft een geluid geïnspireerd op raceauto's.

Het interieur van de 4,82 meter lange en twee meter brede GT wordt gedomineerd door rood leer en alcantara. De stoelen zijn vergelijkbaar met die van de GR Supra Final Edition, maar ze zijn minder sterk gecontourd in het zitgedeelte. De hoge middenconsole roept subtiele LFA-vibes op – wat zeker geen toeval is, want samen met de GR GT en GR GT3 presenteerde Lexus de LFA Concept, die ons een voorproefje geeft van de elektrische opvolger van de LFA.

De productieversie wordt in 2027 verwacht.

Het interieur van de GT mist een Toyota-logo. In plaats daarvan siert het GT-logo het midden van het met leer beklede stuurwiel, dat een 12-uurmarkering heeft. En ondanks alle sportieve ambities mag het zicht niet worden verwaarloosd – het is tenslotte een Toyota.

Jammer dat Toyota ons in spanning houdt, want hoewel de getoonde auto productieklaar lijkt, bevindt hij zich nog in de testfase. De productieversie van de Toyota GR GT wordt pas in 2027 verwacht, dus het wachten is nog niet voorbij.

Auto-onderdelen AutoPower
Auto-onderdelen AutoPower

Het wachten is voorbij! Toyota heeft zijn gloednieuwe supercar onthuld – en het beste nieuws is dat de GR GT wordt aangedreven door een V8-motor met dubbele turbo

Het zal echter nog wel even duren voordat het model op de markt komt