Subaru BRZ: Je bent een purist, je l'ai dit! (TESZT)
De benaming ‘basis sportwagen’ klinkt niet bepaald sexy. Dat denk je wel, totdat je een soortgelijk model tegenkomt. De BRZ lijkt wat ons betreft meer op een echte sportwagen. Met een hoogte van slechts 1,31 meter, strak beklede maar niet oncomfortabele sportstoelen, de perfect afgestemde bestuurderspositie ten opzichte van de aluminium pedalen en het kleine stuurwiel. Dat je achterin alleen maar kunt zitten als je de auto neerklapt, vindt vrijwel niemand vervelend. Integendeel: de compromissen op het gebied van ruimte maken de Subaru tot een auto voor liefhebbers piese auto online.

Op de ouderwetse schaal van coolheid zijn de bestuurder en de auto moeiteloos beter dan elke hot hatch. Voor de aandrijflijn van het 2024-model. zorgt voor een atmosferische boxerbenzinemotor. De 200 pk-motor van zijn voorganger leek niet krachtig genoeg, maar inmiddels hebben de Japanners gereageerd en de cilinderinhoud vergroot van 2,0 naar 2,4 liter. De 4-cilindermotor levert 250 Newtonmeter bij 3700 tpm en het volledige vermogen van 234 pk. is beschikbaar bij 7000 tpm. Daarmee uitgerust, en ook met een differentieelblokkering, schiet het nieuwe model ambitieus uit scherpe bochten en dankzij zijn vermogensreserves gaat hij gemakkelijk overstuur tegen.
Wat de ophanging betreft, zijn er volgens onze Amerikaanse collega's van Car and Driver wel degelijk verschillen met het tweelingmodel Toyota GR86. De Subaru onderscheidt zich door een stevigere stabilisatorstang aan de voorzijde, andere veerconstanten en aluminium in plaats van stalen veerpoten – althans in de Amerikaanse versie. Hierdoor zit de BRZ lekker strak, maar is toch geschikt voor dagelijks gebruik. Er is overigens ook een automatische transmissie met 6 versnellingen. Maar wij raden het af.
Hoewel de handgeschakelde versnellingen wat lastig in te schakelen zijn, zorgen de korte slagen ervoor dat de bestuurder betrokken blijft bij de mechanica van de BRZ. Een topsnelheid van 226 km/u bereikt eveneens alleen de versie met handgeschakelde versnellingsbak. Het brandstofverbruik van 8,6 liter van de A98H – zonder Start-Stop-systeem – kunnen we dan ook gemakkelijk vergeven. Reserveonderdelen zijn verkrijgbaar, vandaar de aankoopprijs van 77.980 BGN. Het is redelijk. Zoals gezegd: een eenvoudige sportwagen.
CONCLUSIE
De productie is inmiddels gestopt, maar er staan nog zo'n 300 exemplaren bij de dealers in Duitsland. Ons advies: wacht niet langer en koop nu! De BRZ is nog steeds uniek. Dat dit een klassieker kan worden, blijkt wel uit het geringe waardeverlies ten opzichte van zijn voorganger.
Technische gegevens: Subaru BRZ
Motor 4 cil., boxer, voorin langsliggend
Cilinderinhoud 2387 cm3
Achterwielaandrijving
Koppel 250 Nm bij 3700 tpm
Vermogen 234 pk bij 7000 tpm
0-100 km/u 6,3 sec
Maximaal. snelheid 226 km/u
Verbruik (test) 8,6 l A95H/100 km
Prijs vanaf 77.980 BGN.
- 2025-06-04 - Škoda Superb 1.5 TSI m-HEV: en cseh E-szätná národná tálángel (TESZT)
- 2025-06-01 - Ein Legérdekesebbek a Spasovden 2025-ből
- 2025-05-31 - Okos #1 Pro – Wat, hashtag en probleem? (TESZT)
- 2025-05-30 - Wartburg 311/3 Coupé: een socialistische carré en chervteteje
- 2025-05-29 - Porsche 914: een ander perspectief
- 2025-05-28 - Elektrische Motorhaube 2025-ben: Ultravioleta F77 Mach 2
- 2025-05-27 - Das brauchen Sie: Robotertaxi rund um die Uhr
- 2025-05-26 - De Xiaomi SU7 is een nieuwere SUV-versie: en de YU7
- 2025-05-24 - Ben je in het jaar 2025 een stromausval?
- 2025-05-23 - Dat is Gott, het is een autohandel
