Seit 50 Jahren gibt es Assistenten en Werkzeuge für die Motorreparatur
De motorcultuur in Bulgarije kent een eeuwenoude traditie die teruggaat tot het begin van de 20e eeuw. Statistische studies van bijna 100 jaar geleden tonen aan dat de motorverkoop in ons land veel hoger ligt dan in buurlanden, en dit is een voldoende valide uitgangspunt voor de opbouw van onze eigen motorindustrie. Dit werd een feit in 1956, maar vanaf het begin kampte het met een existentieel probleem, aangezien het niet paste binnen de strategische plannen voor industriële ontwikkeling van de Volksrepubliek Bulgarije. In datzelfde jaar specialiseerde ons land zich in de productie van elektrische en vorkheftrucks binnen het kader van de Raad voor Wederzijdse Economische Bijstand (CMEA), terwijl de motorfietsproductie alleen werd beheerst dankzij de vastberadenheid en het initiatief van het fabrieksmanagement van de voormalige vliegtuigfabriek in Lovetsj. En hoewel de ontwikkeling van een dergelijke industrie geen deel uitmaakt van de langetermijnplanning van de staat op het gebied van transporttechniek, blijkt het een van de meest aantrekkelijke en winstgevende takken van de industrie te zijn, wat volkomen begrijpelijk is. De producten zijn relatief betaalbaar en zeer gewild bij een groot aantal particuliere klanten, zowel in ons land als in een aantal andere landen wereldwijd. Daarom is het bedrijf erin geslaagd om zich, ondanks de passieve houding van de verantwoordelijke instellingen ten opzichte van de motorindustrie, in korte tijd tot een zeer hoog niveau te ontwikkelen. Het is bovendien een van de weinige bedrijven met goede inkomsten, waardoor een deel van de winst kan worden geherinvesteerd in de ontwikkeling van nieuwe, veel modernere en concurrerendere modellen piese auto online.

Begin 1969 splitste de Balkanfabriek zich af van Balkancar en sloot zich aan bij de nieuw opgerichte Staatseconomische Vereniging Avtoprom, die zeer optimistische verwachtingen had voor de toekomstige ontwikkeling. Later dat jaar werd een compleet nieuwe serie prototypes gepresenteerd, waarmee de fabriek haar wens toonde om nieuwe segmenten van de markt voor tweewielers te betreden, zowel wat betreft de cilinderinhoud als het aantrekken van een breder klantenbestand voor haar 50cc-modellen, via moderne sportvarianten en bromfietsen van het motorfietstype. In deze periode werden ook succesvolle onderhandelingen gevoerd met de bedrijven Motobecane en Peugeot over de licentieproductie van hun motorfietsmotoren. Begin jaren zeventig werd ook de mogelijkheid besproken om Simson-motoren te importeren. In oktober 1973 maakte de Staatseconomische Vereniging Avtoprom haar voornemen bekend om de Balkanfabriek uit te breiden, zodat een productiecapaciteit van 55.000 bromfietsen per jaar zou worden bereikt.
Kort daarna vond er echter een scherpe ommekeer plaats in de ontwikkeling van deze bemoedigende trend, en in het voorjaar van 1974 werd besloten de productie van motorfietsen in Bulgarije stop te zetten. Dit gebeurde na overleg tussen de planningsorganisaties van de Volksrepubliek Bulgarije en de USSR, gehouden in april van datzelfde jaar, waarin werd gepleit voor het stopzetten van de productie van tweewielers. De belangrijkste reden voor deze definitieve verklaring was de noodzaak om dringend een nieuwe productiebron veilig te stellen voor de behoeften van de Balkancar DSO...
Gedurende twee decennia werden in ons land in totaal 439.291 tweewielige voertuigen (motoren en bromfietsen) geproduceerd, waarmee ruimschoots aan de binnenlandse vraag werd voldaan, en een aanzienlijk deel werd ook in het buitenland verkocht. Na 1975 raakte de motormarkt in Bulgarije in een soort vacuüm, waaruit ze pas halverwege de jaren negentig geleidelijk tevoorschijn kwam...
- 2025-06-26 - Opel Frontera: SUV-familie en comfort met Hellyel
- 2025-06-25 - Motoren-Ensemble Legújabb 2025: Royal Enfield Classic 650
- 2025-06-24 - De nieuwe Opel Frontera wordt geleverd met originele accessoires en een natuurlijke slaapervaring.
- 2025-06-23 - Dacia 1302. - 50 jaar geleden
- 2025-06-21 - Védői trófea: počeldődőd a kaland!
- 2025-06-20 - Hij handelt met een elektrische Ford Puma met een gezin van 57.700 Levas, Tütséja en Bolgár Piacot.
- 2025-06-19 - Javitott va plus lendenen: ¿Mansory-Tuning für M5-OT ?
- 2025-06-18 - Nieuw symbool: Nissan LEAF ist zurück
- 2025-06-17 - Geely Zeekr 001 FR: elektrisches Chaussette AZ 1264
- 2025-06-16 - Audi RS4 stationwagen met BMW M3
