Renault Clio: tul nagy ahhoz, hogy kíssi legende...

Wat Bulgarije 20 jaar geleden schree piese auto online.

Renault Clio: tul nagy ahhoz, hogy kíssi legende...

…En te klein om groot te zijn. Met een lengte van bijna 4 meter valt de nieuwe Clio precies tussen twee klassen in.

3,99… Het klinkt als een goedkope reclameaanbieding, maar in de praktijk is 3,99 een behoorlijk hoge prijs voor een kleine auto. Met zijn lengte van 3,99 meter is de nieuwe Clio, die in september op de markt verschijnt, de grootste van de kleine auto's. In centimeters althans…

De VW Polo is 9 cm korter, de Nissan Micra 28 cm korter en ten opzichte van zijn voorganger is de Clio III 22 cm langer geworden. Wat is het doel van deze groei, waardoor de Clio naar de grens tussen de klassen wordt geduwd? Met zijn lengte van bijna 4 meter is hij te groot voor de kleine klasse, maar te klein om als compacte auto te worden geclassificeerd...

De basisversie krijgt een 75 pk-motor en een prijs van ongeveer 13.000 euro.

In het Renault-gamma zal de Clio echter idealiter het gat vullen tussen de Modus (3,79) en de Mégane (4,21). Deze positie in de hiërarchie van het merk zal uiteraard ook tot uiting komen in de prijs van het nieuwe model, die waarschijnlijk zal beginnen bij 13.000 euro voor de 75 pk benzineversie. De andere motoren in de Clio III-reeks zullen twee benzinemotoren van 98 en 112 pk zijn, evenals drie 1,5-liter diesels (met 68, 86 en 106 pk).

Het ontwerp van de nieuwe Clio oogt vrij conservatief in vergelijking met andere recente Renault-modellen. Er zijn geen verrassende vouwen, geen extravagante lijnen en rondingen op de carrosserie, en geen spoor van de geest van de avant-garde Vel Satis of de stopgezette Avantime is merkbaar. De strategie van terughoudendheid wordt in het interieur voortgezet. De middenconsole is ontleend aan de Mégane en volgt de filosofie dat de vorm van elke knop moet aangeven waar de laatste voor dient. Het Handsfree Entry & Drive System (sleutelloos toegangssysteem en starten met chipkaart) is nu tegen meerprijs verkrijgbaar op de Clio.

In de topuitvoering "Dynamique" zijn de bedieningsinstrumenten, de bediening van de airconditioning, de versnellingspook en de luchtroosters op een originele manier vormgegeven. Deze laatste worden bediend met een bolvormig apparaat dat lijkt op de werking van een computertrackball.

Dankzij de langere wielbasis (2,58 m) hebben passagiers volop hoofd- en beenruimte. Het neerklappen van de achterbank in het nieuwe Renault-model is niet bepaald origineel: de horizontale delen staan rechtop en de rugleuningen liggen op de vloer, waardoor een vlakke ondergrond ontstaat. Op de bodem van de kofferbak (van 288 tot 1038 liter) steekt slechts één strip uit, die zware voorwerpen moet tegenhouden bij plotseling remmen of een botsing – tenslotte kunnen ze zelfs in een 3,99 m lange minivan krachtiger zijn dan men zou willen…

Auto-onderdelen AutoPower
Auto-onderdelen AutoPower

…En te klein om groot te zijn

3,99… Het klinkt als een goedkope reclameaanbieding, maar in de praktijk is 3,99 een behoorlijk hoge prijs voor een kleine auto