Punkt: sur Fiat-vezércsillaga 1995-versie

De geschiedenis van Fiat Punto (project 176) gaat terug tot 1993, toen het eerste model van het merk met deze naam op 31 augustus in Turijn en op 7 september in Frankfurt aan de media werd gepresenteerd. Dit markeerde het begin van een geheel nieuwe generatie compacte auto's magazin de piese auto online.

Punkt: sur Fiat-vezércsillaga 1995-versie

De auto, ontworpen door Giorgetto Giugiaro, was de directe opvolger van de Uno en kreeg de verantwoordelijke missie om zijn buitengewone succes te herhalen. Hij voldeed niet alleen aan alle verwachtingen, maar werd in 1995 zelfs verkozen tot "Auto van het Jaar". Voor de productie werd een compleet nieuwe fabriek gebouwd in Melfi (Potenza), destijds een van de modernste industriële locaties ter wereld, en de toepassing van compleet nieuwe technologieën en processen leidde tot het ontstaan van het inmiddels bekende concept van de "geïntegreerde fabriek". Later werd de auto ook geassembleerd in Mirafiori (Turijn) en Termini Imerese (Palermo).

Sinds het begin van zijn industriële carrière is de Fiat Punto verkrijgbaar in twee hoofdversies – met drie of vijf deuren, zes uitrustingsniveaus, zes motoren en veertien carrosseriekleuren – en combineert hij innovatief design met de ruimste cabine in zijn klasse. Vergeleken met de Uno is de Punto groter en comfortabeler, en heeft hij bovendien een grotere bagageruimte van 275 liter, die 1080 liter wordt wanneer de achterbank wordt verwijderd. De originele grote, verticaal geplaatste achterlichten en het grote luchtkanaal in de voorbumper benadrukken het strakke en evenwichtige design van de auto. Tegelijkertijd is het interieur zeer comfortabel en beschikt het over functies die voorheen alleen waren voorbehouden aan auto's in hogere segmenten.

De aangeboden motoropties zijn: 1.1 Fire met 54 pk, 1.2 met 60 pk, 1.2 met 75 pk, 1.6 motor met 90 pk, de GT-versie met een 1,4-liter turbomotor met intercooler, die een maximumvermogen van 136 pk bereikt, en tot slot de 1,7-liter turbodiesel TD-versie met 70 pk. Alle versies hebben schijfremmen vóór en trommelremmen achter (alleen bij de Punto GT zijn alle remmen schijfremmen, de voorremmen geventileerd) en McPherson-voorvering. Daarnaast beschikt elke versie over een of meerdere uitrustingsniveaus (S, ED, SX, 6-versnellingsbak, ELX en GT).

In 1994 verscheen de door Bertone ontworpen Punto Cabrio en werd het aanbod uitgebreid met twee extra uitrustingsniveaus: de 60 S met een 1.2-motor van 60 pk en de 90 ELX met een 1.6-motor van 90 pk.

In de daaropvolgende jaren introduceerde Fiat vele andere varianten van de Punto, zoals de HSD, die opviel door zijn veiligheidsaccessoires, of de Selecta-versie, ontworpen voor stadsverkeer en uitgerust met een elektrisch gestuurde continu variabele transmissie (ECVT). Eind 1994 debuteerde de Punto D met een 1,7-liter dieselmotor en het jaar daarop de Sporting-versie met een 1,6-liter motor gecombineerd met een lage overbrengingsverhouding.

In 1997 werd het assortiment geüpdatet met kleine esthetische wijzigingen, maar bleef het onverminderd toegankelijk. Nieuwe kenmerken waren onder meer meer carrosseriekleuropties en de introductie van nieuwe interieurbekleding en stoelbekleding, waarmee het modellengamma op 29 kwam. In mei 1997 debuteerde de Punto op de Autosalon van Barcelona met de nieuwe 1,2-liter Fire-motor met 16 kleppen en 85 pk. Ten slotte introduceerde Fiat in 1998 de nieuwe Punto cabrioletreeks, evenals drie nieuwe uitvoeringen: Sole, Star en Stile. Dit waren de laatste updates van een uitzonderlijk model, dat in juli 1999 het stokje overdroeg aan de nieuwe Punto. In totaal werden er ongeveer 3.400.000 exemplaren van de eerste serie geproduceerd.

Auto-onderdelen AutoPower
Auto-onderdelen AutoPower

De auto, ontworpen door Giorgetto Giugiaro, was de directe opvolger van de Uno en kreeg de verantwoordelijke missie om zijn buitengewone succes te herhalen

Sinds het begin van zijn industriële carrière is de Fiat Punto verkrijgbaar in twee hoofdversies – met drie of vijf deuren, zes uitrustingsniveaus, zes motoren en veertien carrosseriekleuren – en combineert hij innovatief design met de ruimste cabine in zijn klasse