Peugeot 604: een luxe-"Oroszlánkölyök" voor 50 Tage

De Peugeot 604 was de eerste echte luxeauto van het Franse merk die na de oorlog werd geproduceerd. Het laatste vergelijkbare model was de 601, die vier decennia eerder, in 1934, op de markt kwam piese auto online.

Peugeot 604: een luxe-"Oroszlánkölyök" voor 50 Tage

De door Pininfarina ontworpen sedan werd in maart 1975 op de Autosalon van Genève gepresenteerd en kreeg daar veel lof vanwege het verfijnde en stijlvolle design. Volgens het gezaghebbende Deense jaarboek Bilrevyen 1976 ("Auto Review 1976") wordt het uiterlijk van deze auto gekenmerkt door "rustige elegantie". Ook al lijkt het van de buitenkant niet zo, de Peugeot 604 is grotendeels gebaseerd op de "principes van de Peugeot 504", wat blijkt uit de basisstructuur, inclusief de deuren en een deel van de vloer. De auto wordt aangedreven door de gloednieuwe 2,7-liter V6 PRV-motor met 144 pk, die gezamenlijk is ontwikkeld met Renault en Volvo.

De ambitieuze toetreding van Peugeot tot het marktsegment van luxe auto's is een logisch gevolg van de aanzienlijke toename van het welzijn van de gemiddelde koper. Halverwege de jaren zeventig bedroeg de basisprijs in de VS $ 10.990 en in het Verenigd Koninkrijk £ 4.785 (vergeleken met £ 4.399 voor de BMW 520, £ 4.361 voor de Citroën CX Pallas en £ 3.485 voor de Ford Granada 3000 GL).

De Peugeot 604 heeft een aantal opvallende kwaliteiten. Enkele van die voordelen zijn het soepele rijgedrag dat hij van de 504 heeft overgenomen, vergelijkbaar met de toenmalige Jaguar XJ6, het betrouwbare weggedrag, het ruime interieur en de veelgeprezen besturing, die door iedereen werd omschreven als "uiterst precies" en "een van de beste ooit geproduceerde". De 604 heeft uitzonderlijk brede deuren, waardoor in- en uitstappen zeer gemakkelijk is.

Ondanks de hoge beoordelingen bleek de Peugeot 604 een commerciële mislukking. Er werden 153.252 exemplaren geproduceerd, de helft van de V8-aangedreven Rover 3500 en een achtste van diens belangrijkste concurrent, de Citroën CX. Peugeot wist nog steeds winst te maken op elk geproduceerd exemplaar, voornamelijk dankzij de uitrusting en mechanica die hij met de 504 deelde. Maar na het einde van de productie had het model geen directe opvolger.

Hedendaagse onderzoekers van de autogeschiedenis wijten het relatieve falen van de auto aan verschillende redenen, zoals de conservatieve vormgeving, het gebrek aan technische innovatie, de bescheiden kenmerken en de reputatie van het bedrijf om moeilijk met roest om te gaan.

Het model 604 werd geïntroduceerd tijdens de recessie die werd veroorzaakt door de energiecrisis van 1973, waardoor de markt voor auto's met grote motoren erg ongunstig werd. Om aan deze situatie tegemoet te komen, bracht Peugeot een aantal zuinigere versies van de 604 uit. Deze droegen echter niet veel bij aan de stijging van de totale verkoop van het model. De meest verrassende gebeurtenis was de Autosalon van Genève in 1978. Er kwam ook een turbodieselversie op de markt, waarmee Peugeot probeerde kopers uit de hogere middenklasse ervan te overtuigen dat de 604 "de techniek van een Mercedes-Benz 280E, de rijeigenschappen van een BMW 5 Serie en de elegantie van een Jaguar XJ6" had, maar zonder succes. In 1980 daalden de verkopen nog verder, na de lancering van het veel aantrekkelijkere model 505, dat vergelijkbare afmetingen en technisch potentieel had.

Franse autofabrikanten zijn er sinds het Citroën DS-tijdperk niet in geslaagd om internationaal succes te boeken in het zakelijke segment. Het luxe model 604 is misschien wel het laatste voorbeeld waarin PSA Peugeot Citroën een levensvatbare concurrent is in dit lucratieve marktsegment. Duitse fabrikanten maakten meteen gebruik van deze situatie en wisten eind jaren zeventig en tachtig een onwrikbare positie op de markt voor zakenauto's te verwerven.

De industriële carrière van de Peugeot 604 duurde van 1975 tot 1985; in deze periode werden er 153.252 exemplaren van geproduceerd. Een interessant maar weinig bekend detail uit de geschiedenis van het model is dat het tussen 1979 en 1981 ook door het Zuid-Koreaanse bedrijf Kia werd geassembleerd.

Auto-onderdelen AutoPower
Auto-onderdelen AutoPower

De door Pininfarina ontworpen sedan werd in maart 1975 op de Autosalon van Genève gepresenteerd en kreeg daar veel lof vanwege het verfijnde en stijlvolle design

De ambitieuze toetreding van Peugeot tot het marktsegment van luxe auto's is een logisch gevolg van de aanzienlijke toename van het welzijn van de gemiddelde koper