Opel GT uit de jaren 60

Wanneer we naar dit icoon van autodesign kijken, wordt meteen duidelijk dat het een sprekend voorbeeld is van het populaire designcredo: "Schone kunst ontmoet Duitse precisie". Elke bezoeker van de Frankfurt Motor Show (IAA) in 1965 was diep onder de indruk van de verschijning van de Opel Experimental GT, en journalisten en experts bewonderden het unieke concept met middenmotor en de originele uitklapbare koplampen piese auto online.

Opel GT uit de jaren 60

De Experimental GT werd oorspronkelijk ontwikkeld als een hightech laboratorium op wielen voor het testen van chassis- en motoronderdelen en was nooit bedoeld voor serieproductie. Maar na de hysterie die het in de pers en bij het publiek veroorzaakte, begon het concept al snel echte marketingdimensies te krijgen. Opel schiep daarmee een precedent en de GT uit 1968 werd de eerste Europese conceptauto die in serieproductie ging. Hij werd een rolmodel in de auto-industrie en zette de toekomstige trends voor het concept van een betaalbare droomsportwagen.

Opel was de eerste autofabrikant die zijn innovatieve kracht demonstreerde met een conceptauto die volledig in eigen huis was ontworpen. "Naast een fantastisch uiterlijk was de Opel-sportwagen vooral ontworpen om te imponeren met zijn geavanceerde aerodynamica", aldus de toenmalige GT-ontwerper Erhard Schnell. "Zelfs de koplampen waren verborgen om de luchtweerstand te verminderen."

De Experimental GT volgde een nieuwe ontwerpstijl, vaak aangeduid als de "Coca-Cola Bottle Shape", die ook terug te vinden is in het Corvette-ontwerp uit die tijd. Een elegante voorkant met inklapbare koplampen, taps toelopende zijpanelen in het portiergebied en uitstekende achterspatborden die met scherpe scheidingslijnen en ronde remlichten overlopen in de achterkant – dit zijn de belangrijkste stijlkenmerken van het model. De cockpit is ongewoon ruim en functioneel, met een complete uitrusting ondergebracht in een indrukwekkend vormgegeven dashboard met schakelaars, een sportstuur en een korte versnellingspook. Achter de stoelen bevindt zich een bagagerek, met daarachter een uitklapbaar paneel waaronder het reservewiel en de krik zich bevinden.

Helaas had de GT niet dezelfde spierkracht als zijn Amerikaanse tegenhangers en moest hij het doen met een 1,9-liter motor uit de Opel Rekord, zij het een aangepaste. Uiteindelijk kreeg de auto echter een sterke internationale respons, wat ongetwijfeld een zeer positief effect had op het imago van Opel.

Auto-onderdelen AutoPower
Auto-onderdelen AutoPower

De Experimental GT werd oorspronkelijk ontwikkeld als een hightech laboratorium op wielen voor het testen van chassis- en motoronderdelen en was nooit bedoeld voor serieproductie

Opel was de eerste autofabrikant die zijn innovatieve kracht demonstreerde met een conceptauto die volledig in eigen huis was ontworpen