Nostalgie met 5 sterren
Nieuwe Volvo-diesel in drie zuinige uitvoeringen – dit schreef Bulgarije 20 jaar geleden (retrospectie piese auto online.

De fundamenteel herziene 2,4-liter vijfcilindermotor van Volvo, de Zweedse dochteronderneming van Ford, debuteert gelijktijdig in drie vermogensvarianten en met een standaard roetfilter in de modelseries S60, V70, XC 70 en XC 90. Volgens de fabrikant is het filter onderhoudsvrij, heeft het geen additieven nodig en heeft het een levensduur die gelijk is aan die van de auto zelf.
De versie met het laagste vermogen levert 126 pk, de middenklasser 163 pk en de nieuwe topmotor D5 biedt nu een vermogen van 185 pk. De toename ten opzichte van de vorige 163 pk komt allereerst uitstekend tot uiting in de extreem goed presterende, maar wat logge SUV XC 90. De geavanceerde vijfcilinder turbodieselmotor met Common Rail directe brandstofinjectie van de derde generatie voldoet aan de eisen van de Euro 4 eco-norm en levert merkbaar meer vermogen aan de zware Zweedse auto. De verbeterde dynamiek is niet zozeer merkbaar bij het wegrijden, maar eerder in de tussenliggende acceleratiemodus, waar het koppel, dat is opgelopen tot 400 lm (voorheen 340 lm), een uitstekende kans krijgt om zijn spierballen te tonen. Volgens officiële gegevens van Volvo verbruikt de nieuwe diesel-SUV ondanks de verbeterde dynamiek geen hoger brandstofverbruik. Op de Duitse markt zal de meerprijs voor alle aanpassingen aan de XC 90 D5 (motor, roetfilter, nieuwe zesversnellingsbak en verbeterde vierwielaandrijving) een bescheiden bedrag van € 650 bedragen. Vanaf het najaar is het model tegen een meerprijs ook leverbaar met een zestrapsautomaat.
Natuurlijk speelt de vijfcilinder turbodiesel een heel andere rol in de aanzienlijk lichtere S60. De motor geeft de Zweedse concurrent van de Beierse "trojka" letterlijk vleugels en helpt hem een topsnelheid van 230 km/u te bereiken, terwijl hij qua akoestiek vrij laag en discreet blijft. Dit Volvo-model zou gemiddeld slechts 6,6 l/100 km moeten verbruiken, maar de prijsstijging ten opzichte van de vorige versie van de S60 D5 (met roetfilter en zesversnellingsbak standaard) bedraagt 1350 euro.
- 2025-08-13 - Renault Clio: tul nagy ahhoz, hogy kíssi legende...
- 2025-08-11 - Mercedes Auto 2000: Commentaar van 45 april
- 2025-08-10 - De nieuwe Bundesliga-Fokus is bij Porsche
- 2025-08-09 - Wil je een elektronische G-Klasse van Mercedes-Benz?
- 2025-08-08 - BMW Concept Speedtop: Een Shooting Brake Alma (VIDEO)
- 2025-08-07 - Mercedes C126: Der Wagen is schon fertig en fährt met dem Fahrrad
- 2025-08-06 - Alfa Romeo-eladása wächst weiter
- 2025-08-05 - Langzeittest – 100 km op BMW-u 223d xDrive Active Tourerrel (VIDEO)
- 2025-08-04 - ES90: Neues Lager van Volvo (VIDEO)
- 2025-08-03 - Erő is dynamisch: Mercedes CLE 450 4Matic H&R Rugokkal
