Hummer H2: En vider Erfolg (Revisija)
Wat Bulgarije 20 jaar geleden schree magazin de piese auto online.

De Hummer-familie heeft er een nieuwe aanwinst bij: een nieuwe, behoorlijk grote baby genaamd de H3. Het model is een aanzienlijk verkleinde kopie van de H2, die dankzij zijn afmetingen perfect geschikt is voor Europa.
Als je de naam Hummer alleen als militair voertuig beschouwt, heb je het mis. De H2, gebaseerd op het Chevrolet Tahoe-platform, is sinds 2002 verkrijgbaar voor burgers, en nu is de compacte NZ aan het aanbod toegevoegd. Hij is 43 cm korter dan de H2 - de totale lengte van 4,74 m is gelijk aan die van een middenklasser.
De technische basis is wederom van Chevrolet – dit keer heeft de Colorado pick-uptruck de rol van "donor" op zich genomen. Het chassis met een verkort frame van langs- en dwarsprofielen en een starre achteras met bladveren is daarvan overgenomen, evenals de aandrijflijn met een vijfcilinder benzinemotor en een keuze uit een handgeschakelde vijfversnellingsbak of een viertrapsautomaat. In tegenstelling tot de pick-uptruck heeft de H4 echter schijfremmen op alle wielen en permanente tweewielaandrijving met een elektronisch geregelde lamellenkoppeling – een ontwerpoplossing die is overgenomen van de Chevrolet TrailBlazer SUV naar de Hummer H2.
De M-Klasse en Touareg bieden aanzienlijk meer ruimte in de cabine
De afmetingen van de NZ zijn perfect afgestemd op de Europese omstandigheden – inclusief de verrassend kleine draaicirkel van minder dan 11 meter. Het interieur met kleine ramen biedt voldoende ruimte, maar haalt niet de indrukwekkende binnenafmetingen van de M-Klasse of VW Touareg. Typisch Amerikaans is het horizontale deel van de achterbank te groot, de grote achterklep biedt goede toegang tot de kofferbak, maar zware voorwerpen moeten over de hoge drempel worden vervoerd. De uitrusting is rijk – de topversie van de Executive-uitvoering (in Duitsland kost hij 49.990 euro) biedt standaard lederen stoelen met elektrische verstelling en een hoogwaardig hifisysteem met navigatiesysteem en cd-wisselaar.
Bij het rijden op harde ondergrond kan de NZ niet verhullen dat hij van een pick-uptruck komt. De vering absorbeert oneffenheden niet goed en de besturing is niet bepaald nauwkeurig. In snelle bochten huilen de enorme banden treurig, omdat ze de neiging van alle vier de wielen om te bezwijken aan de centrifugale krachten weerstaan. Er is echter geen gevaar voor rijstrookverlating – tenminste niet bij het model met automatische transmissie, dat standaard StabiliTrac heeft [zo heet het ESP-systeem bij het GM-concern. Bij een slip stabiliseert het systeem de auto door selectief de remmen van afzonderlijke wielen te activeren].
De vijfcilinder doet een dappere poging om de NZ de juiste dynamiek te geven, maar de viertraps automaat met grote verschillen in overbrengingsverhoudingen tussen de afzonderlijke versnellingen is bepaald geen ideale partner: bij een sportievere rijstijl schakelt hij nogal onhandig.
De NZ voelt zich in zijn element op ruw terrein. De Amerikaan is simpelweg niet te stoppen dankzij zijn grote wielen, 100% sperdifferentieel achter en extreem "korte" reductieoverbrenging (4,03:1), terwijl korte overhangen en stevige beschermpanelen in het onderste deel van de carrosserie ervoor zorgen dat serieuze obstakels zonder schade kunnen worden overwonnen.
- 2025-11-12 - De nieuwe Mercedes GLB: digitaal, comfortabel en efficiënt
- 2025-11-10 - Europa in Kampf tegen Ram-Amoklauf – en "Kiss Pickupot"
- 2025-11-09 - Eine Halálos-Iramban-Lata-Filmlegende Evo-ját árverésre bocsátják
- 2025-11-08 - Kétütemű motorok az NDK-ból – auszeinet megtérülesű Investition
- 2025-11-07 - Rekord-Eladásokkal-Gejzott met Kinai-Markierung en Stellantis-Sorához
- 2025-11-06 - Het elektronische automodel Opel Leggyorsab is afkomstig uit de Mokka-Reihe.
- 2025-11-05 - KIA EV3: een aantrekkelijke elektrische auto voor het hele gezin
- 2025-11-04 - Een Citroën-Stjernet Ami-mikroautomatska verzija buggy heeft
- 2025-11-03 - Der Sitz, mijn vader, is een Peugeot 406 Coupé-t
- 2025-11-01 - Een Verdensmaster van auto-elektronik-auto











