Het brandstofverbruik van de Audi 100 TDI bedraagt slechts 1,76 liter.

Dit nieuws veroorzaakte een ware sensatie: Miko Marcik, de Europees rallykampioen van 2025, reed in een Skoda Superb van Lodz, Polen, naar Parijs en legde 2831 kilometer af zonder ook maar één keer te tanken. Zijn auto is een productie-Superb, uitgerust met alleen banden met lage rolweerstand en lagere vering dan de Sportline-versie. De bodemvrijheid van de auto werd met 15 millimeter verminderd om de aerodynamica te verbeteren - verder bleef alles in originele staat. Brandstofverbruik: 2,61 liter. Niets nieuws, zouden sommigen zeggen. Audi had met de 100 TDI in 1989 al een brandstofverbruik van slechts 1,76 liter bereikt. Audi presenteerde toen de Audi 100 TDI, het eerste vijfcilinder turbodieselmodel met directe injectie in een productieauto. De 2,5-liter motor levert 88 kW (120 pk) en een maximumkoppel van 265 Nm. Het werd aanvankelijk gebruikt in de Audi 100 van de C3-generatie en later in zijn opvolger, de C4. Sinds 1994 is het vermogen verhoogd tot 103 kW (140 pk) en het maximumkoppel tot 290 Newtonmeter piese auto online.

Het brandstofverbruik van de Audi 100 TDI bedraagt slechts 1,76 liter.

Recordverbruik van 1,76 liter…

Al in 1989 voerde Audi een effectieve brandstofverbruikstest uit met de TDI, mede om de aandacht op het model te vestigen. Het resultaat: 4.818 kilometer op één tank, oftewel een verbruik van 1,76 liter per 100 kilometer.

Het model bleek echter geen groot succes. Er werden slechts 2.891 exemplaren geproduceerd en de productie van de generatie werd in 1991 stopgezet. De prijs van de 100 TDI C3 bedroeg bovendien ruim 46.000 Duitse mark. Een brandstofverbruik tussen de 5,7 en 6,0 liter was echter haalbaar, evenals een actieradius van ongeveer 1.400 kilometer.

Auto-onderdelen AutoPower
Auto-onderdelen AutoPower

Recordverbruik van 1,76 liter…

Al in 1989 voerde Audi een effectieve brandstofverbruikstest uit met de TDI, mede om de aandacht op het model te vestigen