Ford Mustang 1971-1973: van Nagy Fenevad

De opmerkelijke facelift van de Ford Mustang Mach 1, geproduceerd tussen 1971 en 1973, is een auto van uitersten. Het is de zwaarste en meest massieve Mustang die ooit is gemaakt. Veel mensen zijn er dol op vanwege zijn stoere uiterlijk, terwijl anderen een hekel hebben aan alles wat hij vertegenwoordigt. Deze Mustang is zeker geen slechte auto, maar het grootste probleem is dat hij op het verkeerde moment verschijnt. De trend van toenemende massa en afmetingen, die door zijn voorgangers is ingezet, wordt hiermee voortgezet. De fabrikant rechtvaardigt dit met de aanwezigheid van grotere en krachtigere motoren. Maar de zwelling wordt te groot en de slanke, compacte Mustang uit de jaren zestig muteert in een dik beest. Er wordt gezegd dat de belangrijkste veroorzaker van deze voortdurende toename van overgewicht de toenmalige president van Ford Motor Company, Semon "Bunky" Knudsen, was magazin de piese auto online.

Ford Mustang 1971-1973: van Nagy Fenevad

Als voormalig directeur van General Motors begreep hij het oorspronkelijke Mustang-concept niet helemaal. Hij zag het als een wilde machine met een megamotor, een verbluffend vermogen en een imposante uitstraling op de weg. Maar de tijden veranderen: de verzekeringspremies voor superkrachtige auto's stijgen fors, er worden steeds strengere regels ingevoerd voor de uitstoot van schadelijke stoffen en als klap op de vuurpijl hangt de wereldwijde energiecrisis om de hoek. In deze complexe en onvoorspelbare sfeer begint de maatschappelijke houding ten opzichte van muscle cars te veranderen.

Vergeleken met zijn voorganger overschrijdt de nieuwe Ford Mustang uit 1971 alle grenzen met zijn lengte van 4,8 m, breedte van 1,9 m en leeggewicht van 1,5 ton – een werkelijk enorme auto die een serieuze uitdaging vormt, zowel qua rijden als parkeren. Vrijwel alle kenmerken die de originele auto zo geweldig maakten, ontbreken. De meest ongebreidelde versie van het model is uitgerust met een 7 liter V8-motor, ontwikkelt een vermogen van 375 pk en bereikt een topsnelheid van 200 km/u.

In 1972 werden de krachtigste motoren uit het assortiment verwijderd en werd het motorvermogen over de gehele linie verlaagd vanwege de overstap naar nieuwe SAE-nettopaardenvermogenberekeningen en wijzigingen in het gasdistributiemechanisme. Dit jaar zijn er de minste Mach 1-verkopen sinds de generatie 1971-1973. De auto die u op de foto's ziet, werd ook in die tijd geproduceerd en maakt deel uit van de collectie van Nikolay Blagoev uit Stara Zagora. Zijn Mustang heeft een cabrioletcarrosserie, die misschien wel de mooiste is van de drie hoofdvarianten, en wordt gekenmerkt door het meest strakke en volwassen ontwerp. Destijds werd een beperkte verkoop in 1972 als een nadeel beschouwd. Tegenwoordig zijn Mustangs uit dezelfde periode zeer gewilde verzamelobjecten.

Auto-onderdelen AutoPower
Auto-onderdelen AutoPower

Als voormalig directeur van General Motors begreep hij het oorspronkelijke Mustang-concept niet helemaal

Vergeleken met zijn voorganger overschrijdt de nieuwe Ford Mustang uit 1971 alle grenzen met zijn lengte van 4,8 m, breedte van 1,9 m en leeggewicht van 1,5 ton – een werkelijk enorme auto die een serieuze uitdaging vormt, zowel qua rijden als parkeren