ETF MT-240: De grote Muldenkipper-Szlovéniaából-Gizúrá

De ETF MT-240 vrachtwagen met een laadvermogen van 760 ton is een innovatief voertuig, ontwikkeld door het Sloveense bedrijf ETF Trucks, in een poging het vrachtvervoer in steengroeven te transformeren en te optimaliseren. Hij valt op door zijn technische eigenschappen en efficiëntie, maar het belangrijkste voordeel van dit concept is de modulariteit. Tot voor kort was de absolute koploper op dit gebied de Wit-Russische kiepwagen BelAZ-75710 met een laadvermogen van 450 ton. De nieuwe Slowaakse gigant is echter bijna twee keer zo krachtig, en dat is nog lang niet alles waar hij op kan bogen piese auto online.

ETF MT-240: De grote Muldenkipper-Szlovéniaából-Gizúrá

Dankzij het toegepaste modulaire ontwerp krijgen klanten de mogelijkheid om de kiepwagen naar eigen wens te configureren. Zo wordt de basisversie van de kiepwagen aangeboden met een 5-assig chassis, maar naar wens kan een module voor drie extra assen worden toegevoegd. Ook zijn er uitvoeringen met twee, drie en vier assen beschikbaar. De cabine is een aparte module en kan indien nodig snel worden gedemonteerd. Het chassis kan ook worden gebruikt als aanhanger voor een tweede vrachtwagen. Ook de motoren en accu's zijn modulair gemonteerd, waardoor ze indien nodig snel kunnen worden gedemonteerd of vervangen. Bovendien verbetert het meerassige chassis de rijstabiliteit en vermindert de belasting op elke afzonderlijke as. Dit maakt de vrachtwagen stabieler, zowel tijdens het laden als tijdens het rijden. Een ander groot voordeel van het ontwerp is dat alle assen met het stuursysteem zijn verbonden en dat vrijwel alle wielen, behalve de aangedreven wielen, bestuurbaar zijn. Dit draagt aanzienlijk bij aan de wendbaarheid van de truck: zo bedraagt de draaicirkel in de minimale configuratie slechts 14,5 meter, terwijl deze in de uitvoering met acht assen 40,2 meter bedraagt.

De lengte varieert van 12,5 tot 40 meter, terwijl de breedte slechts 7,6 meter bedraagt, 2,15 meter minder dan die van de BelAZ-75710. Het is ook vermeldenswaard dat de ingenieurs bij het ontwerpproces ook rekening hebben gehouden met de huidige milieutrends.

De basisconfiguratie is uitgerust met vier V-vormige 8-cilinder Mercedes-Benz OM-502-motoren, elk met een werkvolume van 15,9 liter (totaal 63,6 liter) en een vermogen van 653 pk (480 kW). Wanneer alle vier motoren werken, bedraagt het vermogen 2612 pk (1920 kW). Deze truck kan zowel op normaal asfalt als op zand rijden en over moerassig terrein rijden, en dankzij zijn afmetingen en wendbaarheid kan hij ook worden gebruikt op moeilijk bereikbare steengroeven met smalle wegen. De ingenieurs van het productiebedrijf garanderen bovendien een verlaging van de brandstofkosten tijdens de werkzaamheden in de steengroeve tot 25% en een verhoging van de totale productiviteit met 12%. En dankzij de modulariteit kan de truck compleet met een cabine en meerdere opleggers worden besteld en worden gecombineerd tot roadtrains met verschillende configuraties.

Modulariteit, flexibiliteit en talrijke modificaties maken de ETF MT-240 dumptruck tot een zeer interessante en veelbelovende ontwikkeling. De start van dit project werd meer dan 10 jaar geleden gemaakt, maar voor zover bekend is er nog geen sprake van serieproductie.

Auto-onderdelen AutoPower
Auto-onderdelen AutoPower

Dankzij het toegepaste modulaire ontwerp krijgen klanten de mogelijkheid om de kiepwagen naar eigen wens te configureren

De lengte varieert van 12,5 tot 40 meter, terwijl de breedte slechts 7,6 meter bedraagt, 2,15 meter minder dan die van de BelAZ-75710