Erle BMW 3-as is lange tijd verkrijgbaar
De BMW E21 staat in de geschiedenisboeken als de eerste generatie van de legendarische 3 Serie, die sinds juni 1975 tot en met december 1983 in productie was. De eerste officiële presentatie aan de media vond persoonlijk plaats door de raad van bestuur van BMW, onder leiding van Herbert Quandt, in het Olympisch Stadion in München. Gedurende de gehele productiegeschiedenis was het model alleen leverbaar als tweedeurs coupé (met uitzondering van de Baur cabriolets) magazin de piese auto online.

De BMW E21 werd aanvankelijk alleen met carburateur-viercilinder benzinemotoren met een cilinderinhoud van 1,6, 1,8 en 2,0 liter geproduceerd. Eind 1975 werd brandstofinjectie geïntroduceerd. Bij de 320i verscheen in 1977 ook de eerste versie met een 6-cilindermotor met carburateur in Europa. In de Verenigde Staten wordt echter alleen een verbeterde versie van de viercilindermotor met directe injectie verkocht. In 1978 kreeg de 3-Serie zijn eerste zescilinder brandstofinjectiemotor, die voor het eerst werd geïntroduceerd in het vlaggenschip, de 323i, en in 1981 debuteerde de 1,6-liter versie van de 315 met een beperkt vermogen. Baur-conversies werden geproduceerd van 1978 tot 1981 en zijn leverbaar met alle motorversies. De eerste 3 Serie was niet leverbaar in M3-vorm, maar er werden wel enkele exemplaren gemaakt op basis van het model met de grootste zescilindermotor, de 323i.
Het design van de E21 sluit uiteraard nauw aan bij dat van de nieuwe 5-Serie (E12), die in 1972 werd geïntroduceerd. Ook hier is de voor BMW karakteristieke ronding van de achterstijlen, de zogenaamde "Hoffmeister-bocht", behouden gebleven. De belangrijkste inspiratiebron voor de artistieke richting van de ontwikkeling van het merk in deze periode was de Franse stylist Paul Braque, die van 1970 tot 1974 leiding gaf aan de designafdeling van BMW. De positieve invloed van de auto op het imago van de Duitse topfabrikant is onmiskenbaar en het Design Museum in Londen heeft de E21 uitgeroepen tot een van de "vijftig auto's die de wereld veranderden".
De indeling van het interieur van de E21 valt op door de introductie van een nieuw designconcept, waarbij de middenconsole en het centrale gedeelte van het dashboard schuin naar de bestuurder zijn gericht. Dit werd vervolgens jarenlang een handelsmerk van BMW. In het kader van de passieve veiligheid zijn alle randen en bedieningselementen in het interieur afgerond en opgevuld.
Gedurende zijn opmerkelijke productieperiode van negen jaar produceerde hij in totaal 1.364.039 exemplaren van de E21, waarvan er 4.595 door Baur werden omgebouwd.
- 2025-05-08 - Die Auszeichnung international plus wichtig für Chavdar busznak
- 2025-05-06 - Unser Jeep Compass: Das mehr als 375 meter lange elektronische Gerät
- 2025-05-05 - Van Alfa du petit SUV-ja – de maan 4x4-Gyel (VIDEO)
- 2025-05-04 - De Elektro-Pickup van Jeff Bezos kostte 35.000 dollar.
- 2025-05-03 - Een exclusief Ford-model kan een Kuga-model zijn
- 2025-05-02 - Alfa Romeo, Jeep en FIAT zijn geen andere merken
- 2025-05-01 - In een BMW 3er Nachfolger en Neue-Klasse-Design (VIDEO)
- 2025-04-30 - Wilt u een VW-motor kopen?
- 2025-04-29 - Wilt u een optimaal model van DS Automobiles en Formel-E-Technologie integreren?
- 2025-04-28 - Ich merke mir, dass ich noch nicht fertig bin (VIDEO)
