Die Auszeichnung international plus wichtig für Chavdar busznak

De eerste twee prototypes van de "Chavdar" 11 M4 werden in 1972 in de Kässbohrer-fabriek gebouwd, waarvan er één in september van dat jaar op de beurs van Plovdiv werd tentoongesteld. De eerste seriemodellen van dit type werden in 1976 gemaakt, het jaar daarop werd de massaproductie gestart piese auto online.

Die Auszeichnung international plus wichtig für Chavdar busznak

De bus is ontworpen voor interstedelijk en toeristisch vervoer. De zelfdragende carrosserie maakt de auto lichter dan modellen met een chassis, en zorgt ervoor dat de bagageruimte onder het passagierscompartiment is geplaatst, wat op zijn beurt bijdraagt aan een grotere rijstabiliteit. Dit Chavdar-model heeft een maximale thermische en geluidsisolatie van het interieur bereikt. De verwarming wordt verzorgd door een autonome verwarmingseenheid met dieselbrandstof en twee zijwarmtewisselaars, die de warmte van de motorvloeistof gebruiken. De warmtewisselaar aan de voorkant van de bus blaast lucht door de voorruiten en beschermt deze tegen zweet en bevriezing. Ventilatie wordt verzorgd door luiken, gecombineerde ventilatie- en verlichtingsarmaturen, beweegbare zijruiten en warmtewisselaars wanneer deze zijn afgesloten van het koelsysteem van de motor.

De onafhankelijke voorasvering zorgt voor maximale stabiliteit, vergemakkelijkt het sturen, verhoogt de wendbaarheid en draagt bij aan meer comfort, zowel bij hoge snelheden als bij het rijden op oneffen wegen. In het ruime passagierscompartiment kunnen, afhankelijk van het doel van de bus, verschillende aantallen en typen zitplaatsen worden geplaatst. De krachtige Raba-MAN-motor is achterin gemonteerd, waardoor het geluid in de cabine tot een minimum wordt beperkt en de auto uitstekende dynamiek en hoge snelheid biedt.

Eind maart 1977 won de "Chavdar" 11 M4 de derde prijs tijdens de internationale vakbeurs voor toeristenbussen in Dubrovnik, Joegoslavië. De beurs wordt georganiseerd door de Wereldfederatie van bus- en touringcarfabrikanten en de door deze organisatie ingestelde prijzen, die jaarlijks worden uitgereikt, zijn de meest prestigieuze in de sector. Ondanks de stevige concurrentie is de door ons gepresenteerde "Chavdar" 11 M4 (uitgerust met airconditioning) nog steeds een moderne bus voor zijn tijd, ook al werd het ontwerp al in de jaren 60 door Kässbohrer geïntroduceerd. Ook in de West-Duitse vakpers verscheen een zeer positieve beoordeling van hem:

Op de autoshow in Dubrovnik waren alle busfabrikanten uit Europa en een aantal uit Noord-Amerika en Japan vertegenwoordigd... Drie bussen maakten de sterkste indruk: de nieuwe Daimler-Benz 0-303 met airconditioning, de Setra 215 met panoramaramen en de Bulgaarse "Chavdar" 11M4 met airconditioning. Door het unanieme besluit van de Wereldfederatie van busfabrikanten ontvingen de Daimler-Benz 0-303 en de "Chavdar" 11M4 het ereteken van de federatie met twee sterren; De hoogste onderscheiding – 3 sterren – werd dit jaar niet toegekend.

Hetzelfde model won gouden medailles na deelname aan de internationale beurzen van Plovdiv en Brno, Tsjechoslowakije in 1978. In die tijd werden Chavdar-bussen al naar veel landen over de hele wereld geëxporteerd.

Auto-onderdelen AutoPower
Auto-onderdelen AutoPower

De bus is ontworpen voor interstedelijk en toeristisch vervoer

De onafhankelijke voorasvering zorgt voor maximale stabiliteit, vergemakkelijkt het sturen, verhoogt de wendbaarheid en draagt bij aan meer comfort, zowel bij hoge snelheden als bij het rijden op oneffen wegen