Dacia 1302. - 50 jaar geleden
Sinds zijn debuut in 1969 is de Dacia 1300 uitgegroeid tot de modernste personenauto die in het socialistische kamp wordt geproduceerd. Gebaseerd op het sterke en tijdloze gen van zijn prototype, de Renault 12, is Dacia al meer dan een kwart eeuw in productie, zonder noemenswaardige structurele veranderingen. Dankzij de solide basis waarop het bedrijf kan bouwen, begint het Roemeense bedrijf met de ontwikkeling van originele, eigen varianten, die niet beschikbaar zijn in het Renault-gamma. De eerste werd precies 50 jaar geleden gepresenteerd. Dit is de lichte versie, aangeduid als 1302, die aanvankelijk in beperkte oplage werd geproduceerd, maar zich in de loop der tijd heeft ontwikkeld tot een van de meest populaire en gewilde bedrijfsmodellen, aangeboden in zes hoofdvarianten piese auto online.

De eerste versie van de lichte bedrijfswagen Dacia 1302 (die Roemenen gekscherend "Papuc" of "pantoffel" noemen) werd geproduceerd tussen 1975 en 1982, met slechts 1.500 exemplaren in deze periode. De carrosserie is zelfdragend, de laadvloer is gemaakt van polyesterhars en plaatstaal, en de achterwielophanging is versterkt en aangepast voor een laadvermogen van 400-500 kg. Deze versie bestaat in drie series: de eerste heeft rechte achterspatborden en een kleine achterruit, de tweede heeft gegolfde achterspatborden en een kleine achterruit, en de derde heeft een grotere achterruit.
In 1981 werd de Dacia 1304 geïntroduceerd - het eerste model van het bedrijf met achterwielaandrijving, dat veel elementen en onderdelen van de Aro 10 gebruikte (waaronder de bladveren van de achterwielophanging), waardoor het laadvermogen werd verhoogd tot 1100 kg. Hij was verkrijgbaar in drie versies: een pick-up, een chassis en een versie met openslaande zijpanelen, met een laadvloeroppervlak van 2,25 kubieke meter. De eerste versies waren uitgerust met de standaardmotor met een cilinderinhoud van 1289 kubieke centimeter en een vermogen van 54 pk, maar na 1992 werden versies met krachtigere motoren van 1397 kubieke centimeter (62 pk) en 1557 kubieke centimeter (72 pk) aangeboden. Pas in 2002 werd het Dacia 1304-gamma verrijkt met een 1,9-liter Renault-dieselmotor met een vermogen van 62 pk. Het draagvermogen van de verschillende uitvoeringen varieert van 850 tot 1150 kg.
Na 1992 werden nog enkele interessantere modellen geïntroduceerd, waarvan de eerste de 1307 Double Cab was. Dit was een vijfzitter met vier deuren en een lengte van 4794 mm (124 mm langer dan de Dacia 1304). In deze periode verscheen ook de budgetvriendelijke pick-uptruck Dacia 1309, die tussen 1992 en 1998 werd geproduceerd. In tegenstelling tot de voorgaande versies was deze vrijwel volledig gebaseerd op de Dacia 1310 stationwagen (alleen het dak boven de laadruimte was verwijderd) en had een laadvermogen van 400 kg.
In 1994 debuteerde de 1304 King Cab met 2 deuren, maar met een verlengde cabine en twee rijen stoelen. Deze werd 10 jaar lang geproduceerd.
In 1998 was de reeks ook leverbaar met een 1,6-liter injectiemotor en sinds 2000, toen de nieuwe facelift werd geïntroduceerd, zijn de eerste 4x4-serieversies (met een laadvermogen van 1250 kg) op de markt gebracht. De vierwielaandrijving wordt ingeschakeld met een druk op de knop, vanuit stilstand of bij rechtuit rijden met een snelheid lager dan 10 km/u. Met ingeschakelde vierwielaandrijving is het niet mogelijk om sneller dan 40 km/u te rijden vanwege het ontbreken van een interaxiaal differentieel.
De dieselvariant is gemakkelijk te herkennen aan het zwarte plastic stuk dat uit de motorkap steekt. De reden hiervoor is dat de motor hoger is en er een gat in de kap is gemaakt, dat wordt afgedekt door een uitstekend plastic stuk.
Van april 1975 tot en met december 2006 zijn er in totaal 318.969 exemplaren van alle uitvoeringen en varianten geproduceerd. Een groot deel daarvan is succesvol verkocht in het buitenland, onder andere in Bulgarije.
- 2025-06-21 - Védői trófea: počeldődőd a kaland!
- 2025-06-20 - Hij handelt met een elektrische Ford Puma met een gezin van 57.700 Levas, Tütséja en Bolgár Piacot.
- 2025-06-19 - Javitott va plus lendenen: ¿Mansory-Tuning für M5-OT ?
- 2025-06-18 - Nieuw symbool: Nissan LEAF ist zurück
- 2025-06-17 - Geely Zeekr 001 FR: elektrisches Chaussette AZ 1264
- 2025-06-16 - Audi RS4 stationwagen met BMW M3
- 2025-06-14 - Xiaomi SU7 Ultra stellt Nordschleife-Elektroauto-Rekord auf!
- 2025-06-13 - Pontiac Nagydíj 1966: nieuwe generatie
- 2025-06-12 - Un Hyundai presenteert de Basisversie van de Ioniq 6 N.
- 2025-06-11 - Een minisector omvat in totaal 980 auto's en 285 motorvoertuigen
