Brugse luxelimousine: BMW 7er-Serie (F01)
Gebruikte luxe sedans maken indruk met hun comfort, prestige en kracht – ook hun waardeverlies is indrukwekkend piese auto online.

We schrijven vaak over koopjes en nieuwe auto's die klassiekers aan het worden zijn. Een bijzonder verleidelijk segment in deze zin zijn de gebruikte luxe sedans, die vaak na aanzienlijk minder dan twintig jaar hun laagste waarde bereiken. Met andere woorden: de auto’s zijn dan nog maar tussen de 10 en 20 procent van hun oorspronkelijke nieuwprijs waard.
De snelle prijsdaling van indrukwekkende auto's is echter zelden te wijten aan het feit dat het onbekende talenten zijn. De kosten voor het in stand houden van een dergelijke voormalige technologieleider zijn vaak aanzienlijk. Naast de bijzonder dure reserveonderdelen komt dit ook door alle techniek die in de auto’s is toegepast. Veel componenten zijn bij reparaties moeilijk bereikbaar, vooral in krappe motorcompartimenten. En ook de uurtarieven van reparatiewerkplaatsen zijn de afgelopen jaren flink gestegen Stergatoare Hella.
BMW 7 Serie (F01)
Productieperiode: 2008 tot 2015.
vermogen: 245 tot 544 pk
prijs: vanaf BGN 24.000
Klanten die trouw zworen aan de Mercedes S-Klasse moesten zich beslist verbazen over het technische vuurwerk dat BMW ontstak met de F01-generatie voor het eerst met dubbele wielaandrijving, integrale actieve besturing, waarbij de achterwielen in een hoek sturen hoek tot 2,5 graden, evenals een infotainmentsysteem voor de achterbank met geïntegreerde monitoren in de rugleuningen van de voorstoelen. Ook nieuw was het iDrive-systeem, waardoor het makkelijker werd om de cockpit te bedienen met drukknoppen rond de controller. Het brede motorenaanbod omvat 6-, 8- en 12-cilindervarianten, maar ook twee hybrides, waarbij de laatste (vanaf de facelift van 2012) een 6-cilinder-in-lijn benzinemotor gebruikt in plaats van de V8-motor, zoals inderdaad zuinig, maar wordt nauwelijks meer gebruikt.
Zwakke punten: Sommige innovaties hebben inmiddels voor problemen gezorgd. De iDrive-controller met een prijs van BGN 1.400 behoort tot de betaalbare. Defecte EGR-kleppen of lekkende radiatoren zijn typerend voor de populaire 730d-dieselvariant. De integrale besturing maakt deels geluid, deels blokkeren de achterwielen in bochtenstand. Kwetsbaar voor de 6-cilinder-in-lijn benzinemotor (N54) is de wastegate van de turbo. Wees voorzichtig met V8-benzine-eenheden (N63): hier zijn naast tandwielkettingen ook turbines en cilinderkoppen problematisch.
- 2025-07-11 - Visszaseekke: ¿Eladó Alfa Romeo en Maserati?
- 2025-07-10 - Na 40 jaar is de eerste Jeepa Diesel belast.
- 2025-07-09 - Dacia 1325 Liberta: von der Felswand aus gesehen
- 2025-07-08 - 45-jarige vader Polonez
- 2025-07-07 - Model van de 7 families van Opel: een Rüsselsheim-Család-model
- 2025-07-06 - Der Betrieb des FIAT 500 Hybriddel de Mirafiori-auto – 5000 pagina's eind 2025
- 2025-07-05 - Ik liet Mark zien, als er 60 jaar in de oorlog was, in seiner Interpretatie: "Audi muss ein Problem haben."
- 2025-07-04 - 70.000 BMW-Elektronikauto's met Software-Hiba-Miatt
- 2025-07-03 - De Hyundai Ioniq 6 N Dynamic beleefde zijn première op het Goodwood Festival of Speed.
- 2025-07-02 - 510 LE na 50.000 km thuis: motor AMG V8 bruto
